Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 2 oktober 2013

woensdag 2 oktober 2013

Vanmorgen werd op diverse scholen de boekenweek gestart. Dit betekende dat een aantal leerlingen eerst op hun eigen school mee dansten om zo samen de boekenweek te openen.
Gelukkig kwamen alle leerlingen daarna wel weer naar de plusklas. De inloop duurde hierdoor iets langer dan normaal, maar dat was geen probleem.


Na de inloop hebben we het met elkaar gehad over kritiek. In de bijbel (Spreuken 28: 23) staat: Wie een ander terechtwijst, zal uiteindelijk waardering krijgen, meer dan iemand die een ander vleit. In het bijbehorende stukje stond een goed voorbeeld. Hoe belangrijk de manier waarop je kritiek geeft is kwam ook aan de orde. Vervolgens zijn we de dag begonnen met gebed.
De drie vaste onderdelen waren dit keer:
- Zoek Het Zelf Uit Kaart
- Puzzel: trinairo
- Leren ondernemen (i.p.v. leren leren)





De eerste twee onderdelen spreken voor zich. In het laatste onderdeel moesten de leerlingen een aantal opgaven uitrekenen.Zo moesten ze de opstartkosten uitrekenen van iemand die een makelaarskantoor wilde beginnen.


Voorbeeld: Michael krijgt 18.500,50 euro van een investeerder en leent ook nog 4.480,50 euro van de bank. Hoeveel geld heeft Michael nog over nadat hij de huur voor een jaar (9.712,80 euro) heeft betaald en voor 3.214,50 euro aan kantoormeubelen heeft gekocht.
Daarnaast moesten ze kiezen welk bedrijf zij als investeerder geld zouden geven. Er waren drie voorbeelden. Ook moest verteld worden waarom zij daarin wilden investeren.

In de pauze konden we maar gebruik maken van een deel van het plein omdat er om het gebouw heel hard gewerkt wordt. Voor de leerlingen was het wel heel erg stoer om te zien hoe de tractor bezig was met het verplaatsen van stenen.




Na de pauze moesten we eerst nog één onderdeel afmaken. Daarna gingen we weer verder met het project. Meneer van Heteren was deze morgen verhinderd.
Allereerst moesten de bedrijven worden ingeschreven en opgericht. Alle bedrijven kregen hiervoor 1 bizeuro. Daarnaast kregen de bedrijven ook nog euro's voor het aantal strookjes wat ze inleverden. Nadat de bedrijven waren ingeschreven konden ze voor één euro 10 aandelen van de overheid kopen. Met deze aandelen moeten ze een investeerder zoeken.
Hierover ging een stukje theorie. Wat is een investeerder?, Wat zijn aandelen?, Hoe kun je de investeerder geïnteresseerd maken voor jouw bedrijf? ,enz.
Na deze informatie moesten de leerlingen met hun bedrijf een ondernemingsplan maken. Met dit plan moeten ze volgende week proberen de investeerder te overtuigen aandelen te kopen voor een goede prijs. Er werd druk gediscusseerd.
Op het einde van de ochtend moesten we met elkaar de tafels en stoelen opruimen. Toen dat was gebeurd hebben we de ochtend afgesloten met gebed en kon iedereen naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten