Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 25 september 2013

woensdag 25 september 2013

Vanmorgen was de inloop iets korter dan gewoonlijk, omdat we vandaag al om 12.00 uur naar huis mochten. Na de inloop was het tijd voor de dagopening. Dit keer ging het om dankbaarheid. In het stukje van Oase werd het verhaal verteld waarin Jezus melaatsen genas. Nadat de melaatsen genezen waren was er maar één persoon, een buitenlander, die terugkwam om Jezus te bedanken. Jezus vertelde dat het belangrijk is om dankbaar te zijn.
Voorafgaand aan de drie onderdelen hebben we vandaag met elkaar gekeken naar de functies binnen een bedrijf. Dit was nodig omdat de leerlingen tijdens één van de onderdelen een sollicitatieformulier in moesten vullen. Via dit formulier konden zij solliciteren naar een functie binnen hun biz-onderneming. De functies die verdeeld moesten worden waren: algemeen directeur, financieel directeur, directeur ontwerp, directeur verkoop, directeur marketing en directeur productie.Van alle functies stond er een korte beschrijving in het directeurenpakket. De leerlingen moesten een functie uitkiezen en daar het formulier voor invullen. Later op de morgen moesten ze solliciteren.
De andere onderdelen van vanmorgen waren: Zoek Het Zelf Uit kaart en een kraak de code puzzel.
Na de pauze heeft meneer van Heteren met de leerlingen gepraat over de verschillen tussen winkeliers en scheepswerven. Hoe kan een winkelier zien of hij winst maakt en hoe zit dit bij een scheepswerf. Er werd gesproken over bruto en netto winst. Veel termen die met ondernemen te maken hebben kwamen aan de orde.



De laatste 45 minuten van deze morgen hebben we gebruikt om sollicitatiegesprekken te voeren. Per onderneming gingen de leerlingen naar meneer van Heteren of naar mij. Iedere leerling moest een sollicitatie gesprek voeren waarin vragen werden gesteld zoals: waarom denk jij dat geschikt bent voor deze functie?, Welke eigenschappen heb jij die ervoor kunnen zorgen dat je de functie goed uit kunt voeren?
Na elk gesprek werd kort aan de rest van de groep gevraagd of zij dachten dat deze leerling geschikt was voor de functie. Tot slot werd met de groep gekeken hoe de functies werden verdeeld. Er waren nl diverse functies waar meerdere leerlingen op hadden gesolliciteerd.


Om 12.00 uur hebben we met elkaar gedankt voor deze gezellige morgen.
Volgende week gaan we weer verder met dit project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten