Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 16 oktober 2013

woensdag 16 oktober 2013

Vanmorgen waren we voor het eerst sinds tijden weer compleet. Tijdens de inloop werd er eerst gespeeld met de diverse spellen. Vervolgens hebben we met een groep leerlingen SET gespeeld. Het ging er weer lekker fanatiek aan toe. Ondanks het feit dat de jongens in de meerderheid waren, is het ze tot twee keer toe niet gelukt de meiden in te maken. Dat wordt dus flink oefenen in de herfstvakantie jongens!!!

De dagopening ging dit keer over een tekst uit Spreuken 17: 20: Wie onbetrouwbaar is vindt geen geluk, wie een valse tong heeft, stort zichzelf in het verderf. In het stukje na deze tekst ging het over een meisje dat iemand anders had verlinkt. Om zelf niet verdacht te worden ging ze iemand anders beschuldigen. Die persoon werd door de groep met de nek aangekeken. Het meisje voelde zich schuldig, maar durfde niet meer toe te geven dat zij het had gedaan.
De drie onderdelen van deze morgen:
- puzzel: logikwis (een puzzel die je op kunt lossen door gegevens te combineren en logisch
  na te denken)
- Zoek het zelf uit kaart (leerlingen werken zelfstandig aan een presentatie over een zelf
  gekozen onderwerp)
- Project: de bedrijven moesten zorgen dat bij alle leden het financieel overzicht goed was
  ingevuld en ze moesten een opdracht maken.
PAUZE Tijdens de pauze konden we maar gebruik maken van een stuk van het plein. Aangezien er veel stenen liggen, heeft een grote groep paaltjesvoetbal gespeeld.
Na de pauze hebben we eerst gezongen voor Timo, hij was afgelopen zondag 10 jaar geworden. De traktatie viel erg in de smaak.
Meneer van Heteren was ook weer present. Hij inde eerst het salaris en de huur van de bedrijven. Daarna hebben we gesproken over de productielijn. Hoe kun je zoveel mogelijk artikelen produceren in een korte tijd.
Er werd een persbericht voorgelezen uit het financieel dagblad:
Investeerders zijn enthousiast over de groeiende industrie van vrienschapsbandjes. Ze geloven dat deze nieuwe industrie een sterk groeiende markt heeft en veel nieuwe banen zal opleveren in Sliedrecht. Maar de investeerders zijn nog onzeker over de nieuwe bedrijven in deze industrie. Hoewel veel van de bedrijven veelbelovende prototypen hebben gemaakt, is nog geen enkel bedrijf gestart met de volledige productie en heeft nog geen van de bedrijven geld verdiend. Als gevolg hiervan was de beurs negatief gestemd. Alle BizWorld aandelen vielen terug op een koers van 8 BE per aandeel. (was 15BE). Dit persbericht heeft grote gevolgen voor de bedrijven.

Meneer van Heteren heeft als "bank" verteld hoe een bank aan zijn geld komt en wat een bank voor de bedrijven kan betekenen. In het schema hieronder staat het uitgelegd.

De bedrijven moesten nu gaan nadenken over de aankopen en eventuele financiëring. Ze kunnen bij de investeerder aandelen verkopen of geld lenen bij de bank. Alle bedrijven hadden nog voldoende geld in kas. Er werden materialen ingekocht. Dit keer was het mogelijk garen te kopen voor de groothandelsprijs (2 strengen voor 1BE)
De bedrijven kregen nog even de tijd om te overleggen over hun productieproces.
Nadat iedereen weer in de grote zaal was, werd alles opgeruimd en was er nog tijd voor een aantal spelletjes. De volgende spelletjes werden gespeeld:
reactiespel: Als je naam genoemd wordt moet je zo snel mogelijk het blaadje vangen, voordat het op de grond valt. Als dit gelukt is, wordt het blaadje doormidden gescheurd, waardoor het steeds moeilijker wordt.

doorgeefspel: twee groepen geven een rolletje plakband door. Je moet steeds één persoon overslaan. Lukt het om de andere groep in te halen?


Zoospel: de groepsleider noemt een naam en een dier (olifant, krokodil of vis) De leerlingen vormen met drie personen dit dier. Wie te laat is valt af.


Hierna was het weer tijd om naar huis te gaan.
Volgende week is het vakantie. Op 30 oktober hopen we elkaar weer te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten