Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 7 oktober 2020

 Vanmorgen zijn we, zoals gebruikelijk, weer gestart met de bekende spellen. Na de inloop was het tijd voor de dagopening. Het thema was "leerling zijn". Als leerling heb je een lange weg te gaan; aandachtig oefenen, luisteren, volgen, nadoen, ontdekken, fouten maken.... Elk onderdeel moet je onder de knie krijgen. Ooit zul je volleerd zijn.....Of blijf je altijd leren? We lazen het verhaal "Selectie" uit de verhaallijn van Matteüs over de leerlingen en het onderwijs van Jezus. Ongeveer 2000 jaar geleden begon Jezus een schooltje. Er was maar 1 leraar en dat was Jezus. Ook Jezus selecteerde zijn leerlingen toen hij begon. Maar hij vroeg niet naar CITO scores of leerprestaties, nam geen tests af en vroeg niet naar motivaties. Hij liep gewoon langs het strand en riep de vissersjongens Simon en Andreas: "Kom met mij mee, dan leer ik je mensen vangen  in plaats van vissen". Zo kwamen er nog meer mensen in de klas van Jezus, 12 in totaal. 

Ter afsluiting werd aan de kinderen gevraagd: "Wat voor soort leerling ben jij?" Een lastige vraag en de kinderen moesten hier echt goed over nadenken. Uiteindelijk kon iedereen wel een antwoord geven. Op vallend was dat verschillende kinderen  aangaven in de plusklas een ander soort leerling te zijn. Dat had volgens de kinderen o.a. te maken met de andere leerlingen ( allemaal leerlingen die behoefte hebben aan uitdaging) en aan de andere soort opdrachten en werkvormen. 

Voordat we aan de opdrachten van het circuit begonnen, keken we naar de website van de Canon van Nederland. https://www.canonvannederland.nl/?viewtype=list&documenttype=337

Met behulp van de vensterplaten op de tijdlijn gingen de leerlingen 4 momenten uit de geschiedenis bestuderen. De informatie hadden ze nodig bij de opdracht Portretfoto: 

Maak bij 4 momenten uit de geschiedenis een passende portret foto van jezelf. Hoe kun je jezelf eruit laten zien als iemand uit de geschiedenis? Droegen ze hoeden of andere hoofdeksels, Hoe zat hun haar? Wat is er op de achtergrond nog te zien waardoor je kunt zien op welk moment in de geschiedenis de foto is gemaakt?

Tijdens het circuit werd er ook verder gewerkt aan de Zoek Het Zelf Uit Kaarten en werd er gepuzzeld.

We sloten het circuit af met een rondje langs alle portretfoto's. 

Het laatste uur werkten we aan het project. 

Nadat alles weer was opgeruimd, ging iedereen om half 1 in de regen naar huis. Tot volgende week!









portretfoto 's van 4 momenten uit de geschiedenis















werken aan het project: piramide bouwen, mummie maken, antwoorden vinden





 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten