Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 14 oktober 2020

 Vanmorgen waren we gelukkig weer compleet. De spullen werden uit de kast gehaald en de laptops werden aangesloten. Daarna waren de leerlingen al snel druk in de weer met de spelletjes. Het is iedere keer weer mooi om te zien hoe de leerlingen met en van elkaar leren.

Tijdens de dagopening gingen we vandaag verder met de verhaallijn over de leerlingen en de lesmethodes van Jezus. We lazen het verhaal waarin werd uitgelegd hoe er door de mensen tegen het nieuwe, reizende schooltje van Jezus werd aangekeken. Ze vonden het vaak maar een rommeltje en begrepen niets van de lesmethodes van Jezus. Een mooie aanleiding om met de kinderen te praten over de huidige lesmethodes en over nieuwe lesmethodes. De kinderen gaven aan dat vernieuwing niet altijd beter hoeft te zijn. Ze noemden wat voorbeelden uit hun eigen praktijk. Tot slot discussieerden we over de volgende stelling: Nieuwsgierig zijn is de belangrijkste voorwaarde voor leerling zijn.

Na het gebed hebben we eerst het programma van deze ochtend doorgenomen:

  • Puzzelen: Logikwis en Codekrakers
  • Werken aan het project Egypte
  • Presentatie van Lin over China
  • Andersommen
  • Debatteren
Tijdens het puzzelen werd er zeer geconcentreerd gewerkt. Bij de Codekrakers werd er een beroep gedaan op het nauwkeurig werken en op doorzetten. Bij de logische puzzels trainden de leerlingen het kritisch lezen, het zoeken naar aanwijzingen en volhouden.

Hierna was het tijd om verder te werken aan het project. Het was een drukke bedoeling: er werd geverfd, gewerkt met papier-maché en met lego, gebouwd met kippengaas, informatie gezocht en er werden verhalen geschreven. Om half 11 was iedereen wel toe aan een pauze en wat frisse lucht.

Na de pauze hield Lin haar presentatie over China. Ze vertelde er veel bij, ook haar eigen ervaringen. Leuk!

Het laatste onderdeel van de ochtend startten we met de  Energizer  "Andersommen".  Voordat we met het debat konden beginnen, moesten we eerst een stelling kiezen. Bijna unaniem kozen de kinderen voor de stelling: Het journaal moet voortaan voor de helft uit leuke berichten bestaan. 

De groep werd in voor- en tegenstanders verdeeld waarna iedereen goede argumenten ging bedenken en uitwerken. Als laatste hielden we een echt debat, compleet met jury.

Om half 1 sloten we de ochtend af en ging iedereen vrolijk op huis aan.

Fijne herfstvakantie allemaal!


                   een spelletje Set                                         Safari

                                                              Zeeslag

                        3 schaak                                                    Jungle kwartet in het Engels

                     Hoe maak je papier-maché?
informatie zoeken en de taken verdelen

Ondergrond maken met veel glitter

                                                                                    pauze
                                                        vertellen over het  karate examen
Puzzelen
                                            Het antwoord staat in spiegelbeeld op het kaartje

presentatie over China





Debatteren






Geen opmerkingen:

Een reactie posten