Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 28 oktober 2020

 Na een weekje vakantie was het vanmorgen weer tijd voor de plusklas. Eerst werd er gezellig bij gekletst en daarna ging iedereen aan de slag met de spellen. Deze keer werd Spektro weer eens uit de kast gehaald. 

De dagopening ging vandaag over vragen stellen: "Wie durft te vragen?"  We lazen het verhaal waarin Jezus een verhaal vertelt aan wel duizend mensen. Het verhaal ging over een boer die graan zaaide. Na afloop vroegen Jezus' leerlingen: "Waarom vertelt u deze verhalen? De mensen zullen niet snappen waar het echt over gaat". Ook de leerlingen van Jezus begrijpen het verhaal niet maar durven geen vragen te stellen. Dan legt Jezus het verhaal uit. Na afloop zegt hij: "En als je het een volgende keer niet snapt: gewoon vragen. Want dat mag je als leerling". Dit verhaal was voor ons een mooie aanleiding om het te hebben over het belang van vragen stellen. 

Hierna bespraken we het programma van vandaag. Wat heb je nodig om goed te kunnen leren? Dit onderwerp stond vandaag centraal. We keken naar een filmpje waarin de auto metafoor werd uitgelegd.


De auto metafoor is een handig hulpmiddel bij het leren.

Het geleerde gingen we direct gebruiken bij het werken aan het project. Vandaag was het de laatste keer dat de groepjes aan de leervragen konden werken. Volgende week gaan ze hun antwoorden en resultaten presenteren.

Om kwart over 10 gingen we buiten voetballen of een ander spel spelen. Tijdens het eten en drinken vierden we ook de verjaardag van Yoa. Zij was zondag jarig. De traktatie smaakte prima!

Voordat we aan het circuit begonnen, bespraken we eerst nog het raadsel van voor de vakantie en keken we naar een instructie filmpje over het meten van hoeken. 

De opdrachten van het circuit waren :

- Latijnse woordjes leren

- Hoeken meten:

 Opdracht: Teken een driehoek, meet de hoeken en maak er een tekening van. 

- Is de som van de drie hoeken van de driehoek 180°? Extra opdracht 1: - Kun je ook een gelijkzijdige driehoek tekenen? - Hoe lang zijn de zijden als de hoeken alle drie precies 60° zijn? 

Extra opdracht 2: Zoek op Internet antwoord op de volgende vragen: - Wat is het verschil tussen een gelijkzijdige en een gelijkbenige driehoek? - Wat betekenen de streepjes op de zijden van de gelijkbenige en gelijkzijdige driehoeken?

-Zoek het Zelf Uit Kaart.

We sloten de ochtend af met een goede presentatie van Yoa over het Koninklijk Huis.

Voordat we naar huis gingen hebben alle leerlingen benoemd wat ze deze ochtend gebruikt hadden uit de auto metafoor.

Tot volgende week!



                                                                     Inloop spellen



Spektro ontdekken



Project Egypte





                                                                                            Filmpje opnemen









                                                                    verjaardag vieren


                                        Latijnse woordjes leren                                    Hoeken meten

Zoek Het Zelf Uit Kaart



                                                                    Presenteren





Geen opmerkingen:

Een reactie posten