Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 22 januari 2020

Vanmorgen waren alle leerlingen aanwezig. De spellen werden gehaald en al vlug was iedereen druk bezig. Deze keer werd er ook Zeeslag en een potje Jungle kwartet gespeeld. En ondertussen werd er ook gepraat over de verschillende VO scholen waar de leerlingen al zijn gaan kijken. De leerlingen vinden het heel prettig om ervaringen uit te wisselen.
De dagopening ging over "Dromen". In het verhaal vertelden de broers van Jozef wat zij van de dromen van Jozef vonden.  Aansluitend hebben we met elkaar gesproken over onze ( toekomst)  dromen. Wat is jouw droom? En wat zou je moeten/kunnen doen om je droom waar te maken?
De leerlingen noemden bijvoorbeeld dat ze graag huisarts willen worden of dierenarts en dat ze daarvoor moeten studeren. Dit was een mooi bruggetje naar een groepsgesprek over leren.
Hoe leer jij en welke hulpmiddelen gebruik je? Een aantal leerlingen kan nog steeds volstaan met het doorkijken. Andere leerlingen hebben al een manier gevonden die voor hun werkt. Zo gebruiken veel leerlingen WRTS en woordkaartjes. Ook mindmappen en tekeningen maken bij een tekst werd genoemd. Veel leerlingen vinden het prettig om overhoord te worden. Sommigen laten zich vooraf overhoren zodat ze weten welke onderdelen ze nog moeten oefenen. Andere leerlingen laten zich na het leren overhoren. Hierdoor weten ze of ze het goed genoeg hebben geleerd.
In de plusklas hebben we de afgelopen tijd ook aandacht besteed aan de verschillende manieren van leren. Er is geoefend met het maken van een mindmap, studiekaarten, samenvattingen en  flitskaartjes. We hebben ook gesproken over het belang van een overzichtelijke werkplek en het ordenen van je school materialen.
Vandaag kregen de leerlingen de opdracht om een creatieve manier te bedenken om de Griekse goden te leren. Door bij het leren te bewegen kun je nog beter leren. De leerlingen vonden het erg leuk om zo'n creatieve manier te bedenken en uit te proberen.
Naast deze opdracht werd er ook gewerkt aan het aanvullen van getallenreeksen en aan de brochure en de Zoek Het Zelf Uit Kaart.
Na deze drie onderdelen van het circuit was Tessa aan de beurt voor haar presentatie over vlinders.
Omdat we veel aandacht hadden besteed aan het onderwerp leren, was er niet veel tijd meer voor het project. Het laatste half uur konden de leerlingen verder werken aan de opdrachten over insecten.
Het was weer een gezellige en leerzame plusklas ochtend.

spellen tijdens de inloop

 getallenreeksen aanvullen





Insecten ABC laten horen


Leren leren: Griekse goden leren met bewegen




 Presenteren











Werken aan het project




Geen opmerkingen:

Een reactie posten