Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 5 juni 2019

We startten deze plusklas ochtend iets anders dan gebruikelijk. We konden namelijk niet bij onze kast omdat in de ruimte voor de kast allemaal meubels gezet waren vanwege een grote schoonmaak in het gebouw. Met elkaar hebben we alles verzet zodat we toch de spullen uit de kast konden halen. De leerlingen vonden het een leuk "verhuis projectje". Hierna was er nog voldoende tijd voor de spellen.
De dagopening ging vandaag over het thema "Contact".  Lin las het verhaal "Contact zonder woorden" waarin Jezus een doofstomme man geneest door zijn aanraking. Jezus maakt contact door zijn aanraking en dat is wat deze man nodig heeft. Na het verhaal hebben we nagedacht over hoe belangrijk contact voor ons is en welke vormen van contact er zijn. Ook deden we het spel oogcontact en merkten we hoe naar het kan zijn als contact maken niet lukt.
De leerlingen hadden al gezien dat we vandaag een ander programma zouden hebben. Op het bord stond namelijk een grote uitdaging. De leerlingen moesten in drietallen een ballenbaan gaan maken van papier, 20 cm plakband en van andere spullen die in het lokaal aanwezig waren. De ping pong bal moest precies 7 seconden over de baan doen en mocht niet stil blijven liggen of uit de baan rollen. Alle leerlingen waren direct enthousiast. Maar eerst moesten er goede groepjes gemaakt worden. De kinderen moesten zelf de groepjes vormen en hierbij rekening houden met elkaars sterke kanten. Voordat we de groepjes gingen vormen bespraken we wat praktische, analytische en creatieve  denkvaardigheden zijn. Met deze informatie gingen de leerlingen de groepjes vormen. Er werd direct flink nagedacht over waar je allemaal rekening mee moest houden. Na drie kwartier konden de ballenbanen gedemonstreerd worden. Het was erg spannend! Bij sommige groepjes ging het goed maar bij andere groepjes vloog de bal uit de baan of bleef stil liggen. Alle kinderen hadden met heel veel inzet gewerkt en dan is het best een teleurstelling als het niet gaat zoals je gehoopt had. Leren omgaan met een teleurstelling hoort ook bij de vaardigheden die je leert in de plusklas. En natuurlijk hadden we het na de demonstratie over wat je nu van deze opdracht hebt geleerd en wat je een volgende keer anders zou doen. Want daar gaat het uiteindelijk om.
Aan het eind van de ochtend hebben we ons bezig gehouden met optische illusies: erover praten, proberen te snappen of zelf een optische illusie tekenen. Dit onderwerp zorgt voor veel ( leer) plezier.
Aan het eind van de ochtend ruimden we alle spullen weer op en wensten elkaar een fijne vakantie week. Tot 19 juni!



 Spellen tijdens de inloop


 Spel oogcontact
                                 evaluatie van het project                nog een bordspel uit proberen







Ballenbaan





 

Optische illusies












Geen opmerkingen:

Een reactie posten