Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 19 juni 2019

Ook deze ochtend gingen alle leerlingen aan de slag met de verschillende spellen. Schaken, Set en Show-it blijven populair. De kinderen vinden het erg leuk om elkaar uit te dagen met deze spellen.
Tijdens de dagopening las Luka het verhaal "Gewonnen en verloren". Het verhaal ging over Jacob die het eerstgeboorterecht kocht van Esau. De leerlingen kwamen na het verhaal met verschillende voorbeelden van situaties waarin je zowel gewonnen als verloren kan hebben.
Tijdens het circuit werkten de leerlingen aan de volgende opdrachten:

  • Zoek Het Zelf Uit Kaart
  • Studiekaarten maken bij een tekst 
  • optische illusie tekenen/ Mozaïek puzzel
Gelukkig waren de onweersbuien om kwart over 10 weer voorbij en konden we naar buiten. Na de pauze las de juf voor uit het boek "Grote gedachten". In het eerste hoofdstuk ging het over Socrates.
Dit was direct een bruggetje naar het nieuwe project over filosofie.  We starten met de opdracht om een willekeurige vraag te bedenken. De kinderen moesten alleen het antwoord op de vraag opschrijven. Daarna kreeg iedereen een blaadje van een andere leerling en moest er bij het antwoord vragen opgeschreven worden. Het was leuk om te ontdekken hoeveel verschillende vragen erbij een antwoord bedacht konden worden. Het filmpje waar we naar keken, ging ook over vragen stellen. Een professor in de filosofie legde o.a. uit dat je slimme vragen hebt, nog slimmere vragen en hele slimmen vragen. En waarom de ene vraag dan slimmer is dan de andere.  Ook gaf hij voorbeelden van de aannames en veronderstellingen die in vragen verborgen kunnen zitten. 
Hierna las de juf een verhaal voor over Thomas en de vleermuizen. In dit verhaal kwam Thomas erachter dat hij zich helemaal niet kon verplaatsen in een vleermuis en andersom kon de vleermuis zich ook niet verplaatsen in Thomas. Na het verhaal gingen we met behulp van het "vragenmachientje" oefenen met het bedenken van een onderzoeksvraag. Volgende week kiezen de duo's een eigen onderzoeksvraag en gaan ze nadenken over welk onderzoek ze bij de vraag op kunnen zetten. 
Afbeeldingsresultaat voor vragenmachientje
Aan het eind van de ochtend hebben we een plannetje gemaakt voor het plusklas feest op 17 juli.
Per school bedenken de leerlingen een leuke activiteit van maximaal 45 minuten  die met alle plusklas leerlingen gedaan kan worden. Een goede oefening in creatief denken, plannen, organiseren en samenwerken. Ideeën waren er direct al genoeg!
Na het dankgebed ging iedereen enthousiast op huis aan.

Let op! Volgende week gaan we een bezoek brengen aan Kinepolis in Dordrecht. We vertrekken om 11.50 uur en zijn rond 14.00 weer terug. Denk aan jullie lunchpakket.























Geen opmerkingen:

Een reactie posten