Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 24 mei 2017

Ook deze ochtend gingen de leerlingen weer lekker aan de slag met de aanwezige spellen. Sophie en Nina ontdekten het spel Laser Pegs en Sara, Lydia, Siebe en Ruth vermaakten zich prima met Spektro. Het is mooi om te zien hoe de kinderen van en met elkaar leren.
 

Laser Pegs ontdekken

Spektro

Show it

Na de inloop las Shanon het verhaal "Gelukkig?!" uit Oase voor. In dit verhaal vertelt Jezus iets belangrijks aan de mensen; iets waar ze hun hele leven wat aan hebben. Jezus zei: "Gelukkig ben je als je je niet beter voelt dan een ander, Gelukkig ben je als je verdrietig bent, dan zal God je troosten. Gelukkig ben je als je als je medelijden hebt met anderen en hun fouten niet uitvergroot, want dat zul je terug krijgen." Na het verhaal hebben we gepraat over hoe dat kan; gelukkig als je verdrietig bent.....! Dat lijkt de omgekeerde wereld. Het toppunt van positief denken. Dan ben je er echt van overtuigd dat er een moment komt waarop alles anders wordt. Als je dat kunt geloven, geeft dat kracht ook als er verschrikkelijke dingen gebeuren in de wereld.
Hierna gingen de leerlingen aan het werk met de onderdelen van het circuit.

  • puzzelen: een kakuro
  • creatief denken: denktank opdracht
  • Zoek het zelf uit kaart
Bij de denktank opdrachten moeten de leerlingen creatieve/ originele oplossingen bedenken voor een vraag of probleem. De leerlingen worden uitgedaagd om buiten de kaders te denken. Er werden nieuwe muziekinstrumenten bedacht, nieuwe originele ijssmaken uitgevonden en Roos schreef een dialoog tussen "armoede"en "rijkdom". De leerlingen hadden bijzonder veel plezier in het maken van deze opdrachten.


Zelfs tijdens het buitenspelen werd er een opdracht afgemaakt.



Na het circuit mochten Shanon en Shanna presenteren. Shanon hield haar presentatie over boeken en Shanna over zebra's. Na afloop werden er goede tips en tops gegeven over de inhoud en over de presentatievaardigheden.

Voordat we aan het project begonnen, mochten alle leerlingen hun beste idee van deze ochtend vertellen. Gelukkig was er nog drie kwartier over om aan het project te werken. Een paar kinderen hadden thuis al het een en ander voorbereid. Aan het eind van de ochtend hadden alle groepjes de opdrachten gekozen die ze willen gaan maken, een planning gemaakt en de taken verdeeld. Ook werd er hard aan de opdrachten gewerkt.
Nadat alles was opgeruimd mochten de kinderen nog een zo hoog mogelijke draaiende toren maken van alle aanwezige spinners. Na drie pogingen is de stand 4 spinners. We sloten deze plusklas ochtend af met gebed

 


 
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten