Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 17 mei 2017

Zoals elke woensdagochtend startten we ook nu weer met de smartgames. De leerlingen kiezen zelf of ze alleen, samen of in een groepje aan de slag gaan.
Vandaag stond het verhaal van het dochtertje van Jaïrus centraal tijdens de dagopening. Nadat Ezra het verhaal gelezen had, kwamen er verschillende vragen bij de kinderen op. Vragen over hoop, geloof en vertrouwen in God in moeilijke situaties. We namen meer tijd dan gebruikelijk om hier verder over te praten.
Na de dagopening gingen we verder met de drie onderdelen van het circuit:

  • Zoek Het Zelf Uit Kaart
  • Studiekaarten maken bij een tekst 
  • Een puzzel of een rekenvraagstuk

Het maken van studiekaarten is ( naast het maken van een mindmap) een goede manier om langere teksten te kunnen leren. De leerlingen hebben hard gewerkt aan de studiekaarten en de meeste leerlingen lukte het om de studiekaarten af te krijgen en er ook nog mee te oefenen. Voor het oplossen van de rekenpuzzels was behoorlijk wat inzet en doorzettingsvermogen nodig. 
Natuurlijk gingen we tussendoor nog buitenspelen. 
Na het circuit was de introductie van het nieuwe project aan de beurt: Planeten ontdekken met Bloom. De juf legde de Taxonomie van Bloom uit. Dit is een ordening in lagere en hogere orde denkvragen. Na de uitleg hebben we geoefend in het bedenken van vragen bij elk onderdeel van de taxonomie.
Om de voorkennis over planeten op te halen, kregen de leerlingen de opdracht om in tweetallen 10 dingen te noemen die ze al weten over planeten. De kinderen ontdekten dat er wel een groot verschil is in kennis tussen de leerlingen. Hierna gingen we verder met het spel "wie ben ik?" Iedereen kreeg een briefje op de rug geplakt met daarop een woord wat te maken heeft met planeten. Door goede vragen te stellen ( die alleen met ja of nee beantwoord mochten worden) moest er ontdekt worden wat er op het briefje stond. Dit was een goede oefening in het bedenken van goede vragen. Welke vragen stel je om er achter te kunnen komen dat er op jouw briefje "het zwarte gat"staat? 
Dit project gaan de leerlingen in drie groepen van elk zes leerlingen uitvoeren. Doordat de groepjes zes leerlingen hebben, wordt het samenwerken ingewikkelder. We hebben met elkaar besproken wat er lastig zou kunnen worden en hoe je dat op zou kunnen lossen. De kinderen gaven aan dat iedereen een speciale taak/ rol zou kunnen krijgen; projectleider, secretaris, planner, verzamelaar, voorlichter en kwaliteitsbewaker. Elke groep kiest een opdracht uit de lagere orde denkvragen en drie opdrachten uit de hogere orde denkvragen. Door middel van een muurkrant laten ze zien wat ze ontdekt en geleerd hebben. Er bleef helaas maar een kwartier over om aan de opdracht te werken. Nadat alles was opgeruimd, legden Britt en Menno  de oplossing  uit van de rekenpuzzels. 








 




Vertel elkaar 10 dingen die je weet over planeten.


 Wie ben ik?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten