Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 2 november 2016

Tijdens de inloop hielpen alle kinderen eerst mee om alles in de zaal klaar te zetten voor het programma van deze ochtend. Er was ook nog voldoende tijd om aan de slag te gaan met de spellen.

Roos ging de uitdaging aan om het record te verbreken met Rush Hour. Het was bijna gelukt. Knap hoe Roos omging met de tijdsdruk!
De dagopening bestond vandaag uit een gedicht en een gebed uit Oase.
Deze ochtend kwam Martijn Zuijdweg een gastles verzorgen bij het thema "Kan iedereen een topsporter worden?" Onderwerpen die aan de orde kwamen, waren: ambitie, discipline, motivatie, omgevingsfactoren, doorzetten, omgaan met teleurstelling, wat heb je er voor over om je doel te bereiken? en alle praktische zaken die bij het meedoen aan de Olympische Spelen horen. Ook de medailles werden natuurlijk bekeken. 


  
Een aantal kinderen wilden graag een handtekening.

 
En buiten maakten we een groepsfoto.
In de pauze werd gevoetbald, een praatje gemaakt of plezier gemaakt met de bladeren.
  
Na de pauze gingen we verder met de onderdelen: puzzelen ( een sudoku), een verhaal schrijven a.d.h.v. de story cubes ( verhaal dobbelstenen) en een Zoek het zelf uit kaart. Het verhaal moest voldoen aan de criteria die stonden op het vaardigheidsblad. De verhalen werden op de publicatie tafel gelegd zodat de andere kinderen de verhalen konden lezen en tips en tops op post- its erbij konden plakken. De kinderen leren op deze manier om kritisch naar hun eigen werk te kijken en opbouwende feedback te geven aan een ander.  Er ontstonden hele bijzondere en leuke verhalen.


 
 
 
 
Hierna was het tijd voor een aantal presentaties.
Yentl hield haar presentatie over Lissabon, Shanna over dolfijnen, Shanon over het oog en Sem over grote steden. Alle vier hielden een prima presentatie. We hebben verder gesproken over je houding tijdens een presentatie, stemgebruik, spreeksnelheid, de opbouw van de presentatie en de inhoud.




Na de presentaties was er te weinig tijd om verder te werken aan  het project. Nog niet alle groepjes hebben een goede onderzoeksvraag met een bijpassend experiment. Volgende week werken we hier verder aan en gaan we elkaars onderzoeksvraag toetsen. Ook gaan we de nulmeting bij het experiment doen.
Na het opruimen van de tafels heeft Ezra de puzzel van de dag nog uitgelegd. Er waren 8 kinderen die de puzzel goed hadden opgelost. Deze week hadden we de volgende letterpuzzel:

  AB
  BA +
CDC

De aanwijzing die werd gevonden was: je weet dat C =1 omdat als A of B 9 en 8 ( de hoogst mogelijke getallen) is,  C nooit meer dan 1 kan zijn. Het antwoord is:
  47               of 74
  74 +                47 +
121                 121    

Volgende week woensdagmiddag gaan we meedoen aan de Slimmerquiz in Gorinchem. Woensdagochtend gaan we een spandoek maken om onze 2 teams aan te moedigen.
Timon, Tamar en Sem zitten in het team van groep 8. Amirtha, Shanon en Ezra in het team van groep 7. De meeste andere kinderen gaan mee als supporters.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten