Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 23 november 2016

Om half 9 waren alle kinderen van de Plusklas weer aanwezig. Ze gingen aan de slag met de aanwezige spellen of kletsten eerst even bij met elkaar.

Mylene zette de filmpjes klaar voor de beamer.
Na de inloop las Tamar het verhaal "Nee, bedankt" uit Oase. Dit verhaal hoort bij het thema "Goed bedoeld". Het verhaal ging over koning David die een huis wil bouwen voor de ark van God. Natan, de profeet die koning David adviseert, twijfelt of dit nu wel bij God past. Hij snapt wel dat David het beste wil voor God maar past het wel bij God om de ark op te sluiten in een gebouw? De volgende ochtend gaat Natan naar David toe en zegt:"Koning, u moet geen huis gaan bouwen voor de Ark van God. Het is goed bedoeld, maar God wil dat niet. Hij zal zorgen voor u en uw huis. Dat is genoeg."
We praten nog door over goede bedoelingen.
Dan is het tijd voor de drie onderdelen van het circuit:
leren leren: een opdracht waarbij creatief denken belangrijk is. ( Da Vinci denken) Bedenk een nieuwe toepassing voor een knijper.
puzzelen: een logikwis
een Zoek het zelf uit kaart.
De logikwis was een lastige puzzel en doorzetten viel soms niet mee. Mooi om te zien hoe blij de kinderen zijn als het toch lukt om de puzzel op te lossen! Doorzetten wordt beloond!
Tussendoor hebben we fijn buiten gespeeld. Verstoppertje was weer favoriet.
Na het laatste circuit onderdeel bespraken we de logikwis. Er werden veel tips aan elkaar gegeven en we hebben de oplossing besproken. Daarna hebben de kinderen hun nieuwe toepassing van een knijper gepresenteerd. Er waren hele creatieve toepassingen o.a.. een insectenvanger, een krullenmaker, een passer,  een energiegever tijdens het sporten en een telefoonstandaard.
Hierna keken we naar een filmpje over rolstoelbasketbal. Dit was de introductie voor de laatste opdracht van het project. Na het filmpje gingen de groepjes verder werken aan de opdrachten bij het project. Ook bespraken we de stand van zaken van het langlopende experiment.
Nadat we met elkaar alles weer hadden opgeruimd, gingen we na het gebed naar huis.



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten