Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 13 november 2019

Ook deze ochtend zochten de leerlingen elkaar weer op om de dag te beginnen met een spelletje.
En er was veel belangstelling voor de nieuwe laptops die vandaag gebracht werden. Nadat de laptops geïnstalleerd waren, begonnen we met de dagopening. Deze keer ging het over respect. Zahra las het verhaal over de jonge koning Salomo over wie al snel met veel respect gesproken wordt vanwege zijn grote wijsheid. Hierna discussieerden we over de stelling: "Respect moet je verdienen; je mag er niet van uitgaan dat je dat zomaar krijgt".
Voor de pauze werkten de leerlingen aan een Zoek Het Zelf Uit Kaart, een denktank opdracht en een breinbreker. De vaardigheid die vandaag centraal stond was: werken volgens plan.
In de pauze regende het flink en daarom vermaakten we ons binnen met een leuk spel.
Jill Rose en Tessa hielden vandaag hun presentatie van het project. Zij hadden de antwoorden op hun Hogere Orde denkvragen verwerkt in een origineel filmpje.
Het laatste onderdeel van deze ochtend was "de grote uitdaging". Bij deze opdracht oefenden de leerlingen het planmatig werken met behulp van het TASC model.

Afbeeldingsresultaat voor tasc model
In groepjes van drie leerlingen moest er een zo hoog mogelijke toren gebouwd worden van droge spaghetti en 5 marshmallows. Er mochten geen andere materialen gebruikt worden en de toren moest zelfstandig blijven staan. Dat viel niet mee!!  Met veel enthousiasme, doorzettingsvermogen en concentratie werd er gewerkt. De leerlingen hadden er allemaal veel plezier in ook al was de teleurstelling groot toen een van de torens op het allerlaatste moment instortte. Na een evaluatie sloten we de ochtend af met een dankgebed en ging iedereen op huis aan met nog twee marshmallows om zelf op te eten.






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten