Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 6 juni 2018

Vanmorgen waren alle leerlingen weer present. De spellen werden tevoorschijn gehaald en iedereen ging aan de slag. Tim ontdekte tijdens het laatste level van een spel dat je er met alleen logisch denken niet komt, bij deze opdracht moest je onlogisch denken.
Na de inloop gingen we verder met de dagopening. Het thema voor deze periode is "contact". Hoeveel kun je zeggen zonder woorden? Hoe wezenlijk is het om contact te hebben met anderen?  We lazen het verhaal uit Lucas 8. Dit verhaal gaat over een vrouw die al 12 jaar bloedingen heeft en voor de Joodse wet onrein is. Ze mag niemand aanraken. Ze gaat naar Jezus die in een ander dorp is. In de drukte raakt ze Jezus aan in de hoop dat hij haar zo kan genezen. De aanraking is als een bliksem die door haar heen schiet. Jezus staat stil en wil weten wie hem heeft aangeraakt. De vrouw legt uit waarom ze dit heeft gedaan. Jezus is niet boos maar juist blij dat zij zonder woorden contact heeft gezocht. We sloten de dagopening af met het spel oogcontact.
Hierna bespraken we de opdrachten van het circuit.
De juf legde uit waarom je van uitleggen aan een ander het meest leert. Als je de leerstof uit kunt leggen aan iemand anders dan weet je dat je het snapt. Dit gingen we oefenen met een tekst over bliksem.
Nadat de opdrachten van het circuit waren uitgelegd, ging iedereen aan het werk.
Circuit:

  • Zoek het zelf uit kaart
  • Mindmap maken over bliksem, vragen bedenken en het ontstaan van bliksem uitleggen aan een ander.
  • Puzzelen
Tussendoor gingen we buiten voetballen en verstoppertje spelen.
Vandaag maakten we een start met een nieuw project. De leerlingen konden kiezen uit een ontwerpend leren project over sport of een onderzoekend leren project over geneeskunde ( thema spieren).
Als opwarmertje onderzochten we of we meer of minder squats en push ups konden dan we dachten.
Hierna keken  we naar een filmpje waarin een wetenschapper uitleg gaf over spieren.
Nadat iedereen een project gekozen had, konden er groepjes gevormd worden en hadden we nog even tijd om een begin te maken de opdracht. De groepjes van het project sport begonnen brainstormen en het groepje dat geneeskunde had gekozen, ging oefenen met het herkennen van een goede onderzoeksvraag.
Al snel was het tijd om op te ruimen. ook dat verliep vandaag weer vlot. We sloten de ochtend af met een evaluatierondje en met een dankgebed. Tot volgende week!


 het spel oogcontact
 vragen stellen volgens taxonomie van Bloom

mindmap over bliksem                                  Zoek het zelf uit kaart




 uitleggen aan een ander

push ups en squats



project sport





project geneeskunde





Geen opmerkingen:

Een reactie posten