Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

donderdag 17 mei 2018

Zoals elke plusklas ochtend startten we ook nu weer met de smartgames. Er werd deze keer veel samengewerkt en vooral ook geleerd van elkaar.
De dagopening ging deze keer over de bekering van Saulus. Lydia las het verhaal uit Oase.
Deze ochtend stond in het teken van het mini project "Innovatie".
De leerlingen kregen de opdracht om met een nieuw ontdekt materiaal een innovatief product te bedenken. Ze moesten een ontwerp of een prototype maken, een marketingplan bedenken en hun product in een pitch presenteren. En dit allemaal in een ochtend. De nadruk bij dit project lag op focussen op de opdracht, creatief denken, doorzetten, rekening houden met tegenslag, oplossingen bedenken en werken onder tijdsdruk.
Voordat de leerlingen aan de slag gingen besprak de juf de stappen die doorlopen moesten worden aan de hand van het TASC model.

Afbeeldingsresultaat voor tasc model

Het TASC model helpt leerlingen om het geheel te overzien en om richting te geven aan het leerproces.
Na deze uitleg ging elke groep aan de slag met stap 1. Na elke stap bespraken we kort hoe het gegaan was. De groepjes werkten erg enthousiast en er ontstonden heel goede ideeën. Het lukte elk groepje om de opdracht op tijd af te hebben ook al waren er wel wat tegenslagen. Het was erg leuk om de presentaties van de nieuwe producten te horen en te zien. Wat een creatieve producten waren er bedacht. Tussendoor vierden we ook nog de verjaardag van Quinten. Hij was in de vakantie 10 jaar geworden. De ijsjes smaakten heerlijk!
Dit mini project was voor het grootste deel bedacht door Siebe, naar aanleiding van de Rabo Innovatiedag. Siebe had bij dit project de rol van jury. Hij had de moeilijke taak om te bepalen welk product het meest innovatief was.
Siebe had voor elke groep tips en tops opgeschreven. Uiteindelijk werd het winnende groepje bekend gemaakt: Judith, Ruth en Mirthe! Het product dat zij bedachten was een theezetter waar geen stroom voor nodig is. En het leuke was dat hun prototype ook echt werkte! De jury kon de gemaakte thee echt proeven. Zij kregen van Siebe een medaille omgehangen. De andere leerlingen kregen voor het bedenken van hun product een "glow in the dark" staaf. Dik verdiend door elk groepje.
We sloten de ochtend af met gebed en kijken terug om een intensieve maar erg leuke ochtend. Tot volgende week.....dan staat er een "grote uitdaging" op het programma!





 Brainstormen
 ideeën bedenken
 beste idee uitkiezen
 planning maken

verjaardag vieren van Quinten


 idee uit gaan werken; ontwerp of prototype maken



 beweegbare bakvorm; elke vorm is mogelijk
 Green water: water uit een regenton wordt in de buis door het nieuwe materiaal vanzelf verwarmd
 Slipzon: campingslippers die door het nieuwe materiaal zichzelf verwarmen en een bijzondere zonnebril

 Flying knife; een vlieger met een mesje
 Blue planet, een zelfverwarmende theezetter

 De jury proeft de gemaakte thee
 

De winnaars






Geen opmerkingen:

Een reactie posten