Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 13 september 2017

Een aantal leerlingen kwam vanmorgen verregend in de plusklas aan. Ondanks het weer hadden ze toch veel zin in de plusklasochtend. Snel werd alles klaargezet en daarna ging iedereen fijn met elkaar aan de slag met de spellen. Deze keer werd ook Spektro weer eens gekozen.
Nina was aan de beurt om het verhaal uit Oase te lezen. Het nieuwe thema was "Opschieten". Het  verhaal "Fast food" bij dit thema ging over de uittocht uit Egypte. De farao gaf iedere keer weer toestemming om te mogen vertrekken maar trok daarna zijn belofte weer in. Uiteindelijk besloot Mozes om niet meer te onderhandelen en de farao geen kans meer te geven om zijn belofte te verbreken.  Hij gaf zijn volk instructies die ze precies moesten opvolgen. Ook voor het eten. Zo at het volk die nacht hun "fast food", in de startblokken voor de run naar vrijheid.
Na het verhaal stonden we nog even stil bij de volgende vragen: Wat is snel? Wat is traag? Alles is relatief......
Hierna gingen we verder met de onderdelen van het circuit:

  • Zoek het zelf uit kaart
  • Breinbreker: wiskunde opgaven
  • Denktank; bedenk een nieuwe attractie voor een pretpark.
De denktank opdrachten hebben het stimuleren van het creatieve denken als doel  Maar hoe kom je nu op goede nieuwe ideeën? We bespraken een aantal tips:
  • maak een combinatie van twee bestaande dingen
  • kies twee willekeurige woorden die niets met het onderwerp of met elkaar te maken hebben. Gebruik deze woorden voor je idee.
  • Kies een woord en ga dan  associeren. Verwerk deze woorden in je idee.
Na al het denkwerk was het fijn om buiten te kunnen voetballen, verstoppertje te doen of gewoon lekker even te kletsen. 
De ontwerpen voor een nieuwe attractie in een pretpark werden op de publicatie tafel gelegd zodat de kinderen elkaar tips en tops konden geven. Ook kregen de leerlingen in groepjes van drie de tijd om een "elevator pitch" voor hun attractie te houden. Waarom is jouw idee het beste, leukste, spannendste of origineelste? 
Vandaag hielden Quinten en Sara hun presentatie. Quinten vertelde over de Amazone en Sara hield haar presentatie over roken. 
Helaas hadden we niet zoveel tijd meer om aan het project te werken. De juf ging bij alle groepen langs om te kijken hoe ver elke groep was en of er nog aandachtspunten waren. Er werd heel goed overlegd, samengewerkt en een taakverdeling gemaakt.
Nadat alles was opgeruimd, sloten we de plusklas ochtend af met een dankgebed. Tot volgende week.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten