Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 1 oktober 2014

Woensdag 1 oktober 2014

Aangezien ik gisteravond en vanmorgen ineens hoorde dat zeven leerlingen later zouden komen, i.v.m de opening van de kinderboekenweek, moest het vooraf gemaakte programma flink worden aangepast. Gelukkig hebben de leerlingen er weinig hinder van ondervonden en hebben we weer een gezellige, leerzame ochtend beleefd.
De inloop was een stuk rustiger dan normaal. Dit zorgde meteen voor een gelegenheid om leerlingen die het spel Set nog nooit gespeeld hadden, uit te nodigen dit eens te proberen. Er was ruim de tijd om met elkaar spellen te spelen of de uitdaging met jezelf aan te gaan. Toen iedereen gearriveerd was zijn we eerst begonnen met de dagopening. Ook dit keer over Jeremia, die een stuk land kocht. Dat kwam een beetje raar over, want hij had tenslotte zelf gezegd dat het volk in ballingschap zou gaan leven. Door dit stuk land te kopen liet Jeremia zien en horen dat het eens weer goed zou komen. Zo zat achter de onheilstijdingen van deze profeet ook weer een sprankje hoop. Het volk van God zou terugkeren.
Voordat we aan de vaste onderdelen begonnen hebben we met elkaar gepraat over focussen op je werk. Iedere keer als je afgeleid wordt duurt het 7 minuten voordat je hersenen zich weer volledig focussen op waar je mee bezig bent. Dit betekent dat je jezelf zo min mogelijk moet laten afleiden. De leerlingen kregen dan ook de opdracht een foto te maken van hun bureau zoals het nu is en van een opgeruimde werkplek.
De drie onderdelen van vanmorgen waren:
- zoek het zelf uit kaart
- puzzel (afmaken wat nog in de map zat)
- Set spelen met een groep van zes leerlingen





Tussendoor hebben we pauze gehad en hebben Floris en Suzanne getrakteerd. Ook hebben we met elkaar gepraat over huiswerk maken in het VO. Hoe kan je rooster eruit zien en wat betekent het dan voor het huiswerk wat je vaak al voor de volgende dag moet maken/leren? Aan de hand van een voorbeeld kwamen we hierover met elkaar in gesprek en ontdekten we dat het voor kan komen dat je na een lange schooldag nog voor vijf vakken huiswerk moet maken.
Dit voorbeeld en het gesprek was aanleiding om de leerlingen erop te wijzen dat zij bij de open dagen  van het voortgezet onderwijs kritische vragen mogen stellen zoals: Zijn er afspraken op school over het aantal toetsen voor één dag? Kun je het huiswerk voor een deel in de les maken? Werken ze hier op school met studieplanners? Staat het huiswerk al vooraf op internet, zodat je vooruit kan werken als je wilt sporten?
Na dit alles was er nog een krap uurtje om verder te gaan met het project "Uitvinden".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten