Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 15 mei 2013

woensdag 15 mei 2013

Na twee weken vakantie was er dan eindelijk weer plusklas. Een aantal nieuwe puzzeltjes bij de inloop zorgden meteen voor een goede sfeer. Hoe krijg je 9 puzzelstukken in een vierkant, zodat alle plaatjes kloppen. Dat was nog niet zo heel makkelijk.

De dagopening ging over wetten en regels en hoe ermee om te gaan. In het verhaal werd verteld hoe Jezus op de sabbat een zieke genas. Dit was tegen het zere been van de Farizeeërs. Zij vonden dat de wet boven alles staat. Hier hebben we met elkaar over door gekletst.

Vandaag zijn we vooral bezig geweest met plannen. Bij het Leren Leren is dit een heel belangrijk onderdeel. De leerlingen kregen vooraf onderstaande informatie:

Op een groot vel papier was een schema gemaakt waarop de leerlingen in konden vullen wanneer zij gebruik wilden maken van de computers om aan hun Zoek Het Zelf Uit kaart te werken en om te oefenen in WRTS. (Ook woordjes leren is een onderdeel van Leren Leren)
De leerlingen kregen een invulschema:


Hierop moesten zij alle activiteiten inplannen waarbij rekening gehouden moest worden met de afspraak met de juf, de afspraak met de projectmaatje(s) en de beschikbaarheid van de computers. Dat dit niet altijd even makkelijk was bleek al snel. Hier en daar moest wat gewijzigd worden en sommige leerlingen hebben niet de verplichte 50 minuten achter de computer kunnen werken, maar ook dat is een leermoment.











De gesprekjes voor Mission Possible gingen over het stellen van een doel. Wat wil jij verbeterd zien, waar wil jij verandering in brengen. Dit kunnen heel uiteenlopende zaken zijn zoals: sterker in mijn schoenen staan, meer zelfvertrouwen, nee durven zeggen, minder verlegen zijn, mijn mening durven geven, huiswerk plannen, enz. Iedere leerling heeft in het gesprekje aangegeven waar hij/zij aan wil werken. Vervolgens gaan we er de komende in groepjes over praten om er later nog eens individueel op terug te komen.


Om 12.00 uur hebben we opgeruimd, de ochtend geëvalueerd en een kort eindspel gedaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten