Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 6 maart 2013

Woensdag 6 maart 2013





Het griepvirus heeft ook leerlingen van de plusklas in zijn greep. Mitchel en Sterre waren dit keer de klos.
Met 16 leerlingen zijn wij vanmorgen gestart met spelletjes. De twee nieuwe schaakspellen vallen zeker in de smaak. Daarnaast werden er natuurlijk ook andere spellen gespeeld.







Tot slot speelden we nog een potje Set. De jongens namen het op tegen de meiden. Helaas voor de jongens waren de meiden hun dit keer te slim af.


Na de dagopening hebben we gekeken naar een filmpje over mindmappen. Hierin werd uitgelegd waarom mindmappen zo goed werkt. Bij het maken van een mindmap zijn beide hersenhelften actief. De linkerhelft waar vooral de talige taken worden verwerkt en de rechterhelft waar vooral kleuren en beelden verwerkt worden. Door beide hersenhelften te gebruiken kun je de stof beter onthouden. Bij een mindmap wordt gewerkt op A3 formaat. Het papier moet horizontaal liggen. Dit heeft weer te maken met de stand van de ogen. Je begint in het centrum met het onderwerp. Dit geef je weer met kleuren en een tekening. Vervolgens ga je de takken maken. Elke tak een eigen kleur. De takken beginnen dik en worden steeds dunner. Gebruik alleen steekwoorden en probeer tekeningen te bedenken die hierbij passen. Als je een mindmap hebt gemaakt, kun je deze gebruiken bij het maken van een werkstuk, het houden van een spreekbeurt of presentatie en natuurlijk ook om teksten te leren.

 
Vervolgens zijn we weer aan de slag gegaan met de drie vaste onderdelen:
- Zoek het zelf uit kaarten

- Leren leren: maak een mindmap van de tekst over de VOC



- Puzzel: dit keer een logikwis. Voor een aantal leerlingen was het de eerste kennismaking met deze 
  puzzels.


Na twee onderdelen hebben we pauze gehouden. Er werd lekker gespeeld op het plein.







Bij binnenkomst hebben we voor Matthijs gezongen. Hij was voor de vakantie jarig, maar was toen ziek. De traktatie werd enorm gewaardeerd.
De leerlingen moesten nog even aan de slag met hun laatste onderdeel.
Hierna hebben we nog een half uur aan ons project gewerkt. De leerlingen zijn goed bezig en moeten over 3 weken hun werk presenteren.





















Toen de tafels opgeruimd waren, hebben we nog een potje Show It gespeeld. Jammer genoeg kwam niet iedereen aan de beurt. De punten werden geteld, waaruit een gelijkspel naar voren kwam. Om 12.35 uur hebben we de morgen afgesloten met gebed.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten