Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 3 juli 2019

Deze ochtend gingen alle leerlingen aan de slag met de smartgames die op tafel klaar stonden. Het doel was deze keer een nieuw spel ontdekken en spelen. Hoe pak je het aan als je niet weet hoe het werkt en als de spelregels alleen in het Engels zijn? En wat doe je als er geen spelbeschrijving bij lijkt te zijn?
Een half uur lang werd er hard gewerkt. Sommige leerlingen ontdekten pas na 10 minuten dat er ook opdrachtkaarten bij een spel waren; verstopt in een laatje onder het doosje. Dat maakte het spel direct een stuk ingewikkelder en leuker. We sloten de inloop af met een evaluatierondje.
Het thema van de dagopening was vandaag "Bouwers". We lazen het verhaal "Waar bouw je op?" Het verhaal ging over de vergelijking van iemand die zijn huis op een goede ondergrond bouwt en iemand die zijn huis zonder goede ondergrond heeft gebouwd. Jezus zegt: "Wie mijn woorden hoort en er naar handelt, lijkt op de verstandige man die zijn huis op een goede ondergrond heeft gebouwd. Ook bij tegenslag blijft zijn leven overeind want het heeft een stevige ondergrond".
Na de uitleg van de circuit opdrachten konden alle leerlingen aan het werk gaan.

  • Zoek Het Zelf Uit Kaart
  • Breinbreker: logische puzzel
  • Studiekaarten leren en toets maken
In de pauze werden er verschillende tik spellen gedaan. We gingen na de pauze ook verder met het verhaal over Plato.
De afgelopen week moesten de leerlingen hun onderzoek bij de onderzoeksvraag uitvoeren. Na een korte instructie gingen de tweetallen hun gegevens verwerken in een tabel, grafiek, diagram of verhaal. Ook moesten ze een conclusie trekken, kijken of de eerder gestelde hypothese klopt en verklaringen zoeken bij de conclusie. Alles moest verwerkt worden in een overzichtelijke poster.
Nog niet alle posters waren klaar. Volgende week is er nog tijd om er verder aan te werken.
Na het dankgebed ging iedereen vrolijk op huis aan.






logische puzzel






 onderzoeksresultaten verwerken



Geen opmerkingen:

Een reactie posten