Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

zondag 11 november 2018

Woensdag 7 november
Vanmorgen begonnen alle leerlingen de ochtend met de uitdagende spellen. Deze keer werd ook Spektro weer eens uit de kast gehaald. Voor Amy en Robin was dit de eerste keer dat zij met Spektro aan de slag gingen. Ze kregen een duidelijke uitleg van Siebe en konden toen al vlug een eigen stroomkring gaan maken met behulp van een tekening.
Tijdens de dagopening lazen we het verhaal uit Oase "Geestkracht- aangeboren of aangeleerd?"
Deze ochtend stond in het teken van Mindset. Ter introductie keken we eerst naar een filmpje waarin een vaste mindset en een groei mindset werden uitgelegd.
Vaste mindset: Wat ik kan staat vast. Ik ben nu eenmaal zo.
Groei mindset: Wat ik kan, heb ik geleerd. Ik laat mijn talent groeien.
Na het filmpje bespraken we de poster van de leerkuil. Deze poster van de Leerkuil  laat op een mooie manier zien hoe het leren nu eigenlijk gaat. Daarnaast zie je hoe je van een Fixed mindset naar een Growth mindset kunt komen. Uitspraken die horen bij een Fixed mindset in deze poster zijn; ik kan het niet, het lukt me niet, ik stop ermee. Bij een Growth mindset horen juist uitspraken als; het gaat steeds beter, misschien kan iemand me helpen en gelukkig heb ik niet opgegeven. De poster laat daarnaast een aantal dingen zien die je kunnen helpen om te leren leren; gebruik je kwaliteiten en talenten, doe je best voor dingen die je wilt bereiken, stel doelen en maak een goed plan en vraag om hulp als dat nodig is.
En toen was het tijd om aan de opdrachten te beginnen. Deze keer moesten de leerlingen een aantal vragen beantwoorden over hoe zij zelf leren en moesten ze een breinbreker oplossen.
In de pauze werd er weer fijn gevoetbald of verstoppertje gespeeld.
Vandaag was Job aan de beurt om zijn presentatie over de watersnoodramp te houden. 
Het laatste deel van de ochtend stond in het teken van proefjes doen en de proefjes met uitleg aan elkaar demonstreren. Er waren erg interessante proefjes bij.
Voordat we de ochtend afsloten, hebben we ook nog lootjes getrokken. Dat was voor iedereen erg spannend. 
Voor zes plusklassers was ook de middag spannend; zij deden mee aan de scholenstrijd van de SlimmeriQuiz.
                                            Spektro







 Kwaliteitenkaartjes

















Proefjes






SlimmerIQuiz


Geen opmerkingen:

Een reactie posten