Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 15 maart 2017

Om kwart over acht druppelden de eerste leerlingen al binnen. De spelletjes en de laptops werden uit de kast gehaald en werden klaargezet. Menno gaf uitleg aan een groepje kinderen over het installeren van de beamer. Al vlug waren alle kinderen druk bezig met de smart games en werd er fanatiek gespeeld.











Als dagopening las David het verhaal "Helemaal gaaf" uit Oase. Dit verhaal ging over de genezing van een man die aan een ernstige huidziekte leed. Toen deze man Jezus zag, laaide zijn hoop op genezing op. Hij geloofde stellig dat Jezus hem kon helpen. Nadat Jezus hem had aangeraakt, trok zijn huidziekte weg. Jezus had gezegd dat hij dit voor zich moest houden maar dat kon de man niet. Hij moest het aan anderen vertellen. Logisch natuurlijk, als jou een wonder overkomt dan wil je daar over vertellen. Na het gebed praatten we ook nog even met elkaar over de verkiezingen.
Deze ochtend stond in het teken van de werking van je hersenen.  Eerst keken we naar een filmpje: Hoe leren je hersenen?

https://www.youtube.com/watch?v=Fy0ShyXiRss

De leerlingen moesten tijdens het kijken naar het filmpje aantekeningen maken. Dat was best lastig want er werd veel informatie gegeven. Alle leerlingen deden hun uiterste best om zo goed mogelijk aantekeningen te maken. Met behulp van de tips lukte dat al heel goed.
Hierna gingen de kinderen aan de slag met de  3 onderdelen van het circuit:

  • maak een poster over "Hoe leren je hersenen?: Gebruik hierbij je aantekeningen.
  • tekenen op een assenstelsel; lees de uitleg over een assenstelsel en over coördinaten, maak daarna de opdracht
  • Zoek het zelf uit kaart
Tussendoor gingen we buiten spelen; voetballen, volleyballen en touwtje springen. Ook al is het voor 12 leerlingen nog maar de tweede keer in de plusklas toch gaan de kinderen al heel vertrouwd met elkaar om.
 


We sloten het circuit af met het geven van tips en tops bij de gemaakte posters die op de publicatie tafel lagen. 




Na het circuit volgden er twee presentaties. Ezra hield een presentatie over Australië en Roos een presentatie over paarden.


Het laatste deel van de ochtend werkten de groepjes aan het project. De vragen zijn beantwoord, de ideeën verzameld en  het beste idee is uitgezocht. Volgende week gaan de groepjes een planning maken, de taken verdelen en aan de uitvoering van het spel beginnen. 
Voordat we de  ochtend af sloten gaf de juf iedereen een compliment. Er is heel hard gewerkt, er is doorgezet bij een moeilijke opdracht en iedereen heeft zijn steentje bijgedragen aan een fijne sfeer!
We sloten de ochtend af met een gebed en gingen allemaal vrolijk naar huis.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten