Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

donderdag 9 februari 2017

Vanmorgen waren alle plusklas leerlingen weer aanwezig. Dat was fijn want er stond een bezoek aan het Dordrechts museum gepland.
Nadat de spelletjes  waren opgeruimd las Mathilde het verhaal uit Oase waarin Jozef
de dromen uitlegde van de schenker en de bakker. Ook lazen we een stukje over de toespraak van dominee Martin Luther King die begon met de woorden "I have a dream". Waarom onthouden we die toespraak toch? Omdat het een idealistische toespraak is met als visie een droom. Een droom waar we allemaal van denken : "Ja, die gelijkheid tussen mensen is mooi, dat moeten we hebben". En wat pijnlijk dat die er, meer dan vijftig jaar later, nog niet is.
Na het gebed was het al tijd om richting Dordrecht te gaan. Fijn dat er ook nu weer 3 moeders wilden rijden! We waren mooi op tijd bij het museum. Het museum was zelfs nog niet open voor bezoekers maar werd voor ons speciaal geopend.
Het thema van het museum bezoek was: "Dit ben ik: selfies en portretten. Het kijken naar en praten over kunst stond centraal. Dit werd aangevuld met een creatieve activiteit over het thema identiteit. De kinderen mochten hiervoor hun telefoon meenemen. Tijdens de rondleiding hebben we portretten en zelfportretten bekeken en besproken. We hebben gekeken naar en gepraat over het verband tussen de manier waarop beeldende middelen worden gebruikt en de uitstraling van een portret. Wat zeggen de kunstwerken over de identiteit van de voorgestelde personen? Op welke manier komt de identiteit tot uitdrukkking? Na de rondleiding gingen de kinderen in het atelier aan de slag met het thema identiteit en maakten ze een ( karikaturaal) zelfportret. Er onstonden echte kunstwerken!
Om kwart over 12  vertrokken we weer naar Sliedrecht. We kunnen terugkijken op een leuk, gezellig en leerzaam uitje. Volgende week sluiten we het project over kunst af.





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten