Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 19 november 2014

woensdag 19 november 2014

Ook vanmorgen was iedereen weer van de partij. De spellen werden uit de kast gepakt en er werd meteen fanatiek gespeeld. Dit keer waren het spel Set en Dito favoriet.


Na deze inloop hebben we kort met elkaar gesproken over uitslagen van proefcito's en wat dit betekent. Ook hebben we gesproken over het belang van motivatie en doorzettingsvermogen.
De dagopening ging over "een nieuwe start". Dit keer ging het over klein beginnen. Jezus wees zijn volgelingen op het formaat van een mosterdzaadje. Zo'n piepklein zaadje kan uitgroeien tot een geweldige plant. Zo moet het ook in je leven. Als je iets moeilijk of lastig vindt moet je gewoon beginnen en in stappen op weg naar het doel. Dit kon ook weer gelinkt worden aan ons voorgesprek. Er zijn leerlingen die misschien niet de kortste weg bewandelen, maar wel ver komen. Zo kent de juf minimaal vier leerlingen die zij op het vmbo in de klas heeft gehad, die nu HBO en zelfs universiteit doen.
Na deze dagopening werden de drie onderdelen voor vandaag uitgelegd.

Dit keer moesten leerlingen naast werken aan de 'zoek het zelf uit kaart' en een puzzel ook nog een mindmap maken. Leerlingen hebben dit al vaker gedaan.
 Het is bewezen dat deze vorm van samenvatten goed werkt omdat meerdere delen van je hersenen actief zijn tijdens het maken en leren van de mindmap. De leerlingen moeten de vaardigheid regelmatig oefenen om straks tijd te besparen.











Er werd ook hard aan het project gewerkt. Volgende week moeten zij dit presenteren.


Aan het einde van de ochtend werden alle tafels en stoelen opgeruimd. Dit ging zo snel, dat er tijd overbleef voor een spelletje. Dit keer: "Wat ben je aan het doen? " Hierbij beeldt een leerling iets uit en vraagt de volgende leerling: "Wat doe jij?" De leerling aan wie dit gevraagd wordt moet iets heel anders zeggen dan dat hij uitbeeldt. Vervolgens gaat de leerling die het gevraagd heeft uitbeelden wat de vorige leerling zei. Zo gaan we de hele kring rond. Meestal zorgt dit voor veel hilariteit.








We hebben de morgen afgesloten met gebed en wensten elkaar een fijne dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten