Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 9 juli 2014

woensdag 9 juli 2014

Vanmorgen moesten we het doen zonder Floris en Suzanne, die met hun eigen klas een feestje hadden en zonder Sterre, die ook feest ging vieren. De overige vijftien personen waren gelukkig wel present. Tijdens de inloop waren er dit keer een paar extra spellen. Zo hebben veel leerlingen kennis gemaakt met het spel Ligretto. Dit snelle reactiespel is een nieuwe uitdaging. Daarnaast was er een uitbreiding voor het spel Rush Hour en gingen anderen weer aan de slag met Boggle of Set.




Na de inloop zijn we de dag begonnen met een stukje uit Oase. Vandaag weer rond het thema "Waar hoor je bij?" Ruth mag met de werknemers van Boaz mee-eten. Door samen te eten deel je. Je laat zien: in mijn leven, in ons leven, is plaats voor andere mensen, is plaats voor jou... We hebben de link gelegd met de maaltijden die moslims gebruiken tijdens de Ramadan. Zij nodigen regelmatig anderen uit om samen met hen te eten. Zo leer je elkaar en elkaars cultuur kennen.
Voor de pauze konden de leerlingen nog de laatste dingen in orde maken voor hun project. Er werd hard gewerkt en er werden leuke dingen verzonnen.


In de pauze trotseerden een aantal leerlingen de regen (het valt best mee juf, het zijn druppels waar je niet zo nat van wordt) om een lekker potje te voetballen. Anderen bleven binnen en vermaakten zich met het vertellen van moppen.


Na de pauze zijn we begonnen met het presenteren van de eilanden. Als eerste Paola en Eveline, die hun eiland Paevia presenteerden. Zij hadden zelfs een volkslied, compleet met bewegingen, waar alle leerlingen uit volle borst moesten meezingen.





Daarna waren Lars en Sven aan de beurt. Aangestoken door de fantasie van Lars maakten zij er samen een leuke presentatie van. Alles stond in het teken van de kip. Zonder dat zij het wisten hadden zij hun windmolenpark op een geschikte plaats gerealiseerd. Dit zorgde weer voor een hoop lol.



Na deze mannen was het de beurt aan Noël en Timo. Hun eiland stond in het teken van Fanta. De bewoners waren zelfs verplicht om dagelijks Fanta zonder suiker te nuttigen. Ook zij hadden een volkslied, wat heel erg leek op een bestaand voetbaldeuntje. Ze maakten er een hele show van.





Romy en Mirre genoten ook zichtbaar tijdens hun presentatie. Alles in hun land stond in het teken van het brein en de hersenen. Hun creativiteit hebben zij getoond door plaatsnamen te verzinnen waarin de letters uit de woorden brein en hersenen waren verwerkt. De provinciegrenzen gaven het geheel het uiterlijk van een schedel.



Sarah en Jurian hadden hun eiland heel goed ingedeeld. Er was goed nagedacht over de plaats van de industrie, de gebergten en alle andere zaken die zij hierin verwerkt hadden. De naam Krastanie hebben ze zelf bedacht. In hun vlag stond een eik getekend, omdat de vorm van het eiland een eikel is. Ook de energievoorziening was goed geregeld.




Tot slot waren Sietse en Thijs aan de beurt. Ook zij hadden heel hard aan hun eiland gewerkt. Het heeft heel wat energie gekost om de kaart zo in te kleuren. Thijs legde uit wat er allemaal op het eiland te zien is, terwijl Sietse meer vertelde over de taal, de vlag en andere zaken.




Volgende week mogen Suzanne en Joppe, Wan-ting en Sterre en Floris en Rembrandt hun eiland presenteren.

Na het geconcentreerd luisteren en het presenteren was het tijd voor ontspanning. Dit deden we door het spel Show-It te spelen. Tijdens dit spel moeten de leerlingen woorden uitbeelden. De andere groepsleden moeten raden welk woord het is. Naast het feit dat het natuurlijk erg leuk is om zo'n spel te spelen heeft het ook nog een ander doel: Leerlingen dingen durven uitbeelden. Dit heeft weer een positief effect op het presenteren. Je ziet dat de leerlingen zich hierin ontwikkelen. Bepaalde leerlingen durfden een poos terug amper iets uit te beelden, terwijl ze nu vol overgave aan de slag gaan.



Volgende week is het de laatste plusklas van het schooljaar 2014-2015. Tijdens deze laatste morgen nemen we afscheid van twee leerlingen: Romy en Rembrandt.
Jullie mogen allemaal gezelschapsspellen meenemen, zoals: Monopoly, Kolonisten van Catan, Risk, enz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten