Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 3 juni 2020

Vanmorgen kwamen de leerlingen van de ONS en de ADV naar de plusklas. We startten met het klaarzetten van alle spullen en daarna koos iedereen een denkspel uit. Het lukte een aantal leerlingen om uiteindelijk een lastig level op te lossen. En dan mag je trots zijn! Maar ook de leerlingen die er (nog) niet uit kwamen, mogen trots zijn op hun doorzettingsvermogen.
Bij de dagopening ging het over contact hebben, contact maken en je soms onbegrepen voelen. We lazen het verhaal "onbegrepen". Het verhaal van Jozef werd verteld vanuit het perspectief van Ruben, een van de broers van Jozef. Ruben voelde zich niet begrepen door zijn broers, ze luisterden niet naar hem. Ruben wilde niet dat Jozef gedood zou worden en had daarom voorgesteld om Jozef in een droge put te gooien. Ruben wilde Jozef er dan later weer uit halen. Maar het liep helemaal anders....
We spraken na het verhaal nog verder over hoe belangrijk contact voor ons, waarom dat belangrijk is en welke verschillende soorten contact er zijn.
Na de dagopening zijn we gestart met een aantal opdrachten over "de wolf in Nederland". De leerlingen moesten een aantal vragen beantwoorden n.a.v. een filmpje, vragen bedenken voor een kort interview, een eigen menig formuleren met goede argumenten, meningen verzamelen en die verwerken tot een overzichtelijk "rapport".  Ook moest er een oplossing bedacht worden om de schapen tegen de wolf beschermen.
Na de pauze was het tijd voor "een grote uitdaging".  Deze keer moest er in tweetallen van alleen aluminiumfolie een boot gemaakt worden die zoveel mogelijk knikkers drijvend kon houden. Er werd ontzettend hard gewerkt en na drie kwartier konden de boten worden uitgeprobeerd. Sommige leerlingen verbaasden zich er over dat hun boot uiteindelijk heel sterk bleek te zijn en ook nog waterdicht. Bij deze opdracht werkten we weer volgens het TASC wiel.
Het TASC-model – Mediawijsheid in het onderwijs
Volgende week mogen alle leerlingen weer tegelijk naar de plusklas komen.
Tot volgende week!








































Geen opmerkingen:

Een reactie posten