Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 11 maart 2020

De tweede plusklas morgen voor de nieuwe leerlingen. Alle leerlingen kwamen gemotiveerd binnen en begonnen direct met het klaarzetten van de spullen. Al snel was iedereen met een spel bezig. Een aantal leerlingen ging alleen aan de slag en anderen werkten samen. Er was ook weer veel belangstelling voor het schaken. Er werd een fanatieke wedstrijd gespeeld op het schaakbord voor drie personen en daar kwam steeds meer publiek bij.
Na de inloop hebben we een stukje gelezen uit Oase. Dit keer een verhaal uit Jeremia over een boekverbranding. Vandaag was het biddag en hebben we nog even gepraat over wat biddag betekent.
Voordat we aan de opdrachten van het circuit begonnen, keken we naar een filmpje over de werking van de hersenen. Dit is te vinden op YouTube: Hoe leren je hersenen?
De leerlingen hebben ondertussen geoefend met het maken van aantekeningen.
Hierna was het tijd om aan de opdrachten van het circuit te beginnen:

  • Werken aan een Zoek Het Zelf Uit Kaart
  • de rap van vorige week afmaken/puzzelen
  • Een creatieve denkopdracht: Vang de knervil ( zie foto)
Vooral over de laatste opdracht waren alle leerlingen erg enthousiast.
Tussendoor gingen we naar buiten. Er werd weer sportief gevoetbald en geturnd.
Tijdens het eten en drinken werd er voorgelezen over "eekhoorn en mier". Deze verhalen zijn favoriet bij veel leerlingen.
Bijna alle leerlingen hadden hun rap afgemaakt en in drietallen ging iedereen zijn/haar rap laten horen. Het was duidelijk te zien en te horen dat er met veel inzet en plezier aan gewerkt was. 
Aan het eind van de ochtend hadden we nog tijd om met het project te starten. Deze keer een ontwerpend leren project.
Afbeeldingsresultaat voor ontwerpend leren
We begonnen met een opdracht om het probleem te verkennen. Een aantal leerlingen moest geblinddoekt een opdracht uitvoeren. Hierna hebben we met elkaar gesproken over hoe het is om niets te kunnen zien. 
De ontwerpvraag bij dit project is: Hoe kan een blinde het Mens Erger Je Niet spel spelen?
Bedenk en maak een Mens Erger Je Niet Spel voor blinden.
Er ontstonden direct al een aantal goede ideeën. Eerst hebben we met elkaar nog de criteria besproken waar het spel aan moet voldoen. Jammer genoeg was het daarna al tijd om op te gaan ruimen. Volgende week gaan we verder met het verzinnen van ideeën.
We sloten de ochtend af met een dankgebed. De leerlingen gaven aan een erg leuke plusklas ochtend te hebben gehad.  En dat geldt ook voor de juf! Tot volgende week! 












Inloop










werken aan de opdrachten van het circuit















De rap aan elkaar laten horen


blinddoek opdracht






Geen opmerkingen:

Een reactie posten