Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 10 april 2019

Ook deze ochtend gingen de leerlingen weer aan de slag met de smartgames. Er worden steeds weer nieuwe spellen ontdekt en uitgeprobeerd. 
De dagopening ging vandaag over een nieuw thema. Op de poster bij het thema "Er is een grens" lezen we het volgende: Het zijn de weken voor Pasen. Het feest van het Licht dat aan de andere kant van de grens ons verlicht. Het feest van het onmogelijke dat mogelijk wordt. Er is een grens. Maar toch ook niet......Het licht laat zich niet vangen. Het verhaal bij het nieuwe thema werd door Judith gelezen.
Na de dagopening kregen de kinderen hun opdracht van vorige week terug en hebben we met elkaar gekeken naar waar we tevreden over zijn en wat we nog zouden kunnen verbeteren. Welke vaardigheden gaan we oefenen en welke strategieën kun je inzetten als je even niet verder kunt?
Hierna gingen we ons bezig houden met het goed lezen, begrijpen en doorgronden van een complexere tekst; close reading. Close reading is een specifieke vaardigheid die leerlingen helpt om complexe teksten te begrijpen. Close reading houdt meer in dan alleen een tekst begrijpen maar gaat o.a. ook om een kritische stellingname. Bij close reading leren de kinderen om actief bezig te zijn met een tekst; aantekeningen maken, jezelf vragen stellen, tekeningen maken ter verduidelijking, verbanden weergeven in een schema etc. Bij deze tekst over "De rijdende school" moesten de leerlingen een drietal Hogere Orde Denkvragen uitwerken.

Volgende week gaan we hier mee verder.
Ook werd er deze ochtend gewerkt aan de Zoek Het Zelf Uit Kaarten. De meeste kinderen vinden het erg leuk om informatie te zoeken over de verschillende onderwerpen en dit te verwerken in een presentatie.
Aan het eind van de ochtend was er nog voldoende tijd  om aan het project te werken.
Nadat alle tafels en stoelen weer opgeruimd waren, sloten we de ochtend af met gebed, Tot volgende week!





Denkspellen







actief bezig zijn met een complexe tekst





werken aan het project

Geen opmerkingen:

Een reactie posten