Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 6 maart 2019

Vandaag was het de eerste plusklas morgen voor de nieuwe plusklas leerlingen. Het was best spannend voor alle leerlingen. De tweedejaars plusklassers zorgden dat alle  materialen klaargezet werden en hielpen ook de nieuwe leerlingen op weg. Al snel was iedereen met een spel naar keuze bezig en ontstonden er leuke contacten.  Onder de nieuwe leerlingen zijn weer een aantal enthousiaste schakers dus werden ook de schaakborden tevoorschijn gehaald.
Na de inloop namen we het programma voor deze ochtend door en lazen we het verhaal uit Oase. Het verhaal ging over de genezing van een man met een ernstige huidziekte. Jezus had hem aangeraakt en daarna was alles anders geworden voor de man. Zijn huidziekte trok weg en zijn huid werd net zo glad als die van andere mensen. We spraken met elkaar over wat een wonder is en over wonderen om ons heen.
Deze ochtend stond vooral in het teken van kennismaken en bekend worden met de routines in de plusklas. De nieuwe leerlingen kregen een rondleiding door het gebouw en we speelden een kennismakingsspel om de namen van elkaar te leren en wat meer over elkaar te weten te komen. Hierna was het tijd voor een frisse neus en een pauze. Er werd gevoetbald en er werden diverse andere spelletjes gedaan. Iedereen was gezellig bezig.
Na de pauze konden de leerlingen hun eten en drinken nuttigen en dachten we na over een raadsel.
De oplossing van het raadsel werd nog niet direct gevonden. De kinderen kregen nog wat langer denktijd.
Voordat we aan de circuitopdrachten begonnen, moesten de leerlingen hun map in orde maken.
De opdrachten voor deze ochtend waren:

  • voorblad voor je map
  • puzzelen: binairo
  • Zoek Het Zelf Uit Kaart.
Het maken van de binaire puzzel vonden alle leerlingen erg leuk. 
De tweedejaars leerlingen gingen na het puzzelen aan de nieuwe leerlingen uitleggen wat de bedoeling is van de ZHZUK en hoe je een presentatie kunt maken. Na afloop kozen de leerlingen een kaart uit die zij interessant vonden. Volgende week kan er begonnen worden aan het opzoeken van informatie. 
Aan het eind van de ochtend maakten we een begin met het project. De leerlingen kregen de opdracht om een bordspel te kiezen en dit te spelen. Er waren een aantal voor de kinderen nog onbekende spellen bij, daarom moest de handleiding eerst goed gelezen worden. 
Bij de spellen kregen de kinderen een aantal vragen waarover nagedacht moest worden. Deze vragen zijn een voorbereiding op de project opdracht. 
En voor we het wisten was het tijd om op te gaan ruimen. Voor de eerste keer ging dit al heel goed.
We sloten de ochtend af met een dankgebed. Voordat de leerlingen naar huis gingen wilden ze toch graag het antwoord op het raadsel weten....na een tip van de juf, kwamen de kinderen op het juiste antwoord. Alle kinderen gaven aan een leuke ochtend te hebben gehad.... en dat gold ook voor de juf.
Vrijdagmiddag gaan alle plusklasleerlingen naar de techniekles op De Lage Waard. Tot vrijdag! Om 10 voor 1 sta ik op het schoolplein voor de ingang.
















Kennismakingsspel

 voetballen in de pauze
 een spelletje "freeze"
 puzzelen
 uitleg ZHZUK

voorbereiding op het project



Geen opmerkingen:

Een reactie posten