Welkom

Welkom op de blog van de WillieWortelWerkgroep. Dit is de plusklas van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs in Sliedrecht. In onze plusklas zitten 18 leerlingen uit de hoogste groepen van de drie scholen van de VCOS. Eén ochtend in de week komen de leerlingen bij elkaar. Er wordt gewerkt aan het "leren leren", "leren werken" en "leren leven".

Een ochtend in onze plusklas ziet er ongeveer als volgt uit:

- inloop: er staan allerlei 'leer'spelletjes klaar

- opening: we lezen een stukje uit het boek: "Je bent een parel in Gods hand" of uit "Oase" en bidden met elkaar

- 3 onderdelen voor de pauze: werken aan de "zoek het zelf uit" kaart, werken uit het boekje Leren Leren of d.m.v. een andere opdracht studievaardigheden leren, een puzzel of ander vraagstuk

- pauze: lekker voetballen, touwtje springen of met elkaar kletsen

- werken aan het project

Het gebeurt ook dat we een heel ander programma volgen, maar dat hangt van bijv. een excursie of gastspreker af.

woensdag 27 maart 2019

Ook deze woensdagochtend startten we met het klaarzetten van de spullen en het spelen van een smartgame of een ander spel. Een groepje jongens ging verder met hun schaakpartij van vorige week en andere leerlingen kozen een leuk spel. De leerlingen genieten er zichtbaar van om kun krachten met elkaar te meten bij het spelen van de verschillende spellen.
Het thema van de dagopening was vandaag: "Wie, ik!?  Het verhaal ging over de profeet Samuël
die zodra hij Saul ziet, weet dat Saul de nieuwe koning is waar Israël naar zoekt. Als Samuël aan Saul vertelt dat God wil dat hij de koning wordt over zijn volk, is Saul verbijsterd. Wie, ik? Ik ben maar een hele gewone jongen.
Na de dagopening gingen we aan de slag met mindmappen. De leerlingen kregen een korte uitleg over het gebruik van mindmappen en de regels die daar bij horen. Het maken van een mindmap is een handige, effectieve  en leuke manier om een tekst samen te vatten, om een presentatie voor te bereiden of om te brainstormen over een onderwerp. Het leren maken van een goede mindmap  hoort bij het onderdeel "leren leren" in de plusklas. Een mindmap heeft veel voordelen en dat maakt het een krachtig hulpmiddel. Doordat je in een mindmap gebruik maakt van zowel woorden, plaatjes als kleur, gebruik je beide hersenhelften. Een mindmap is een plaatje van het grote geheel waarin alles op een logische manier geordend is. Een mindmap gebruik je als hulpmiddel om informatie te onthouden maar kun je ook goed gebruiken om nieuwe dingen te bedenken.

Afbeeldingsresultaat voor mindmap over mindmappen

De leerlingen gingen een mindmap maken van een tekst over de werking van de hersenen.
Een aantal andere leerlingen startten met het werken aan hun Zoek Het Zelf Uit Kaart of met het oplossen van een aantal hersenkrakers.
Voordat we naar buiten gingen, vierden we de verjaardag van Luka. De chips smaakten prima.
In de pauze werd er weer fanatiek gevoetbald.
Aan het eind van de ochtend gingen de tweetallen verder met het ontwerpen van hun spel. Door het stellen van vragen bij de  ontwerpen, verbetert de kwaliteit. De meeste kinderen kunnen volgende week beginnen met het maken van hun prototype.
We sloten de ochtend af met gebed waarna iedereen vrolijk naar huis ging. Tot volgende week!


 


Spellen tijdens de inloop





 werken aan een Zoek Het Zelf Uit Kaart


Mindmappen
 
Hersenkrakers
 Verjaardag vieren

pauze


werken aan het project

Geen opmerkingen:

Een reactie posten