Om kwart over acht kwamen de eerste leerlingen naar de plusklas. Ze wisten al precies met welk denkspel ze wilden beginnen. De leerlingen vinden het fijn om direct bij binnenkomst aan de slag te kunnen. Door het werken met smartgames en denkspellen tijdens de inloop staan de leerlingen direct in de "leerstand".
De dagopening ging vandaag over vooroordelen. Lars las het verhaal uit Marcus 6 waarin Jezus te maken krijgt met vooroordelen over hem omdat hij de zoon is van een timmerman. De mensen in de stad van zijn jeugd zien hem nog steeds als het hulpje van zijn vader. Ze verwachten van een timmermanszoon geen wijze woorden en al helemaal geen wonderen. Dit belemmert Jezus. Hij kan hier niet veel doen. In deze stad is geen plaats voor wonderen. Want een wonder kan pas gebeuren als de mensen onbevangen tegenover je staan en er geen drempel is om iets van je aan te nemen.
We hebben nog verder gepraat over vooroordelen en welke gevolgen vooroordelen kunnen hebben.
Hierna was het tijd voor de opdrachten van het circuit:
- creatieve denkopdracht: moeilijke etenswaar
- breinbrekers: 3 rekenpuzzels
- Zoek Het Zelf Uit Kaart.
Bij het oplossen van de rekenpuzzels oefenen de kinderen met verschillende strategieën en trainen ze hun doorzettingsvermogen.
Na twee rondes was het tijd voor een pauze en een frisse neus. Er werd op het plein heel fijn gespeeld. Tijdens het eten en drinken namen we nog een kijkje in de nestkast van de twee uilen.
Bij de creatieve denkopdrachten hadden de leerlingen bijzonder originele ideeën. Na het circuit gebruikten we de werkvorm "speeddaten" om de ideeën uit te wisselen. Het was duidelijk te zien dat de kinderen plezier hadden in de opdracht en trots waren op hun creatieve oplossingen.
Het laatste onderdeel van de ochtend was het project. Bij dit project gaan de leerlingen aan de slag met ontwerpend leren volgens de stappen van de ontwerpend leer cyclus.
In groepjes van vier werden zoveel mogelijk ideeën op post its geschreven en mochten de leerlingen bij een andere groep nog ideeën aanvullen. Daarna maakten de leerlingen tweetallen en gingen hun definitieve idee kiezen en daarbij deelvragen bedenken. Volgende week gaan we verder met stap 3.
Ook deze keer verliep het opruimen van alle spullen weer vlot. De nieuwe leerlingen hebben de routines van de plusklas al aardig onder de knie. Tot volgende week allemaal!
Denkspellen tijdens de inloop
Creatieve denkopdracht maken en rekenpuzzels oplossen
Pauze
Brainstormen tijdens het ontwerpend leren project
Geen opmerkingen:
Een reactie posten