Om half 9 waren alle leerlingen aanwezig. Al snel was iedereen bezig met een spel. De "tweedejaars leerlingen" namen de taak op zich om de spelletjes uit leggen en hier en daar een handje te helpen.
een spelletje "Show it"
Nadat de spelletjes weer waren opgeruimd was het tijd voor de dagopening. Quinten las het verhaal voor uit Oase. Bij het thema "Wonderen" hoorde het verhaal : "Gesprek van de dag" uit Marcus 1: 12-34. Na het verhaal spraken we verder over het thema. Wat is een wonder? Gebeuren er nu ook nog wonderen? Er ontstond een mooi gesprek.
Toen was het tijd om het gebouw en elkaar wat beter te leren kennen. De "tweedejaars" gaven een rondleiding door het gebouw en daarna speelden we het handtekeningen spel. Het was mooi om te zien dat alle kinderen plezier hadden in het spel en leuke gesprekjes met elkaar hadden.
Charissa werd kampioen namen onthouden. Zij kende als eerste de namen van alle leerlingen.
een rondleiding door het gebouw
handtekeningen spel
Hierna ging de juf uitleggen wat we gaan doen in de plusklas en waarom we dat doen. Na deze uitleg bespraken we het programma voor vandaag. De onderdelen van het circuit waren vandaag:
- Zoek het zelf uit kaart
- Sudoku
- voorkant voor je map maken en map (her)inrichten.
Iedereen ging enthousiast aan het werk.
Tussendoor hebben we nog even buiten gespeeld; ook al regende het. Er werd lekker gevoetbald en trefbal gespeeld.
Na het circuit hadden we nog maar weinig tijd voor het nieuwe project; bedenk en maak een nieuw reken of taal gezelschapsspel. De leerlingen gaan de komende weken werken aan onderstaande opdracht:
Einddoel van het project
- Het
eindproduct van deze opdracht is een zelfontworpen taal of reken
gezelschapsspel: de uitleg van het spel, de spelregels, andere benodigdheden
zoals: spelbord, kaartjes met vragen, draaischijf o.i.d.
-
Het
tweede onderdeel van het einddoel is een overtuigend en informatief artikel in
een spelletjeskoopgids.
Eerst verkenden we het thema; wat weten we al? Daarna gingen de groepjes aan de slag om informatie te verzamelen en vragen te beantwoorden. Ondertussen werden er ook al erg leuke ideeën bedacht.
Veel te snel naar de zin van de leerlingen moest er opgeruimd worden. Wat ging het opruimen van de tafels al goed!
Nadat alles was opgeruimd, mocht iedereen aangeven met een cijfer hoe ze de ochtend hadden gevonden en wat ze hadden geleerd. We stelden met elkaar vast dat het voor iedereen een fijne en leerzame ochtend was geweest! Na het gebed wensten we elkaar een fijne middag en was het tijd om naar huis te gaan. Tot volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten