Nadat de spelletjes waren opgeruimd, deelde de juf kaartjes uit met daarop voor ieder kind een vraag. Aan het eind van de ochtend moesten de leerlingen een antwoord geven op hun vraag. De vragen stimuleren de kinderen om over zichzelf na te denken.
Vanmorgen las Lydia het verhaal "Vooroordeel" voor uit Oase. Jezus komt met zijn volgelingen in de plaats waar hij is opgegroeid. De mensen kennen Jezus nog uit de tijd dat hij een dreumes was en met hen op straat speelde. Ze weten ook nog dat zijn vader timmerman is. Ze hebben gehoord dat Jezus wonderen kan verrichten maar ze kunnen niet geloven dat een zoon van een timmerman dat kan. Jezus voelt hun afkeuring. Ze hebben hun oordeel al klaar; een vooroordeel. Dat belemmert Jezus, hij kan hier niet veel doen.
Na het gebed startten we met een " inprent oefening". Een manier om nieuwe woorden te leren. Zie www.lereniseenmakkie.nl schilderen met letters. Op deze manier hebben we het woord "myeline" geleerd. Dit woord hadden we vorige week gehoord in het filmpje over de werking van onze hersenen.
Vandaag stond het maken van een mindmap centraal. We keken naar een filmpje waarin uitgelegd werd waarom een mindmap een handig middel is, waarvoor je een mindmap kunt gebruiken en hoe je een mindmap moet maken. Ook nu werden er aantekeningen gemaakt.
Daarna ging iedereen aan de slag met de onderdelen van het circuit:
- Zoek het zelf uit kaart
- coördinaten tekening afmaken
- mindmap maken over een eigen onderwerp
Na het circuit hield Menno een presentatie over de Romeinen. Dat deed hij heel goed. De presentatie zag er verzorgd uit en Menno wist veel te vertellen bij elke dia. Het schrijven van een naam in het Latijn was een hele uitdaging en lukte best goed.
Hierna hadden we nog maar een half uur om aan het project te werken. De leerlingen gingen heel vlug aan het werk. Vandaag moest de planning en de taakverdeling af zijn en moest er een begin gemaakt worden met de uitvoering. Ook hebben we aandacht besteed aan het samenwerken.
Veel te snel was het tijd om op te gaan ruimen. Ook vandaag ging dat lekker vlug!
En toen moesten de vragen van de kaartjes nog beantwoord worden. De kinderen gaven antwoord op de volgende vragen:
Wat was vandaag jouw beste fout?
Waar wil jij graag beter in worden?
Wanneer was jij trots op jezelf?
Waarvoor heb jij echt doorgezet?
Wat wordt jouw volgende uitdaging?
Waar heb jij vandaag veel moeite voor gedaan?
Hoe kun je meer lef krijgen?
Deze vragen hebben allemaal te maken met je mindset.
Over de antwoorden was goed nagedacht.
Na het gebed was het echt tijd om naar huis te gaan. Tot volgende week.
voor iedereen een kaartje met een vraag
aantekeningen maken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten