Ook vanmorgen was het weer een gezellige boel. De leerlingen kunnen het goed met elkaar vinden en iedereen mag zichzelf zijn. Als een leerling liever een spelletje in zijn/haar eentje speelt, is er niemand die er iets van zegt. Nadat sommige leerlingen het in een begin moeilijk vonden om hun plekje in te nemen lukt het de meesten nu heel goed.Zo durven ze allemaal te vragen of ze mee mogen doen als andere leerlingen met een bepaald spel bezig zijn. Daarnaast wordt er regelmatig aandacht besteed aan sociale vaardigheden.
De dagopening van vandaag ging weer over het thema "Jij en ik". In Mattheüs 7: 1-5 gaat het over oordelen. In het stukje uit Oase heeft een leerling steeds een oordeel klaar over anderen. Ze stellen zich aan, moeten niet zo kleinzerig zijn, enzovoort. Als die jongen zelf iets mankeert vinden anderen het eigenlijk net goed. Had hij maar niet zo vervelend moeten doen. Het bekende spreekwoord uit de bijbel: Haal eerst de balk uit je eigen oog voordat je splinter bij iemand anders verwijdert paste hier ook goed bij vonden we in de nabespreking.
Op verzoek van de leerlingen hebben we een wedstrijdje Binairo gedaan. Het doel van dit "wedstrijdje" is niet alleen om zo snel mogelijk klaar te zijn met de puzzel, maar ook om te ervaren hoe moeilijk voor sommige leerlingen uit hun eigen klas het schoolwerk is. Ze kennen allemaal leerlingen die regelmatig in pauzes of na schooltijd hun werk af moeten maken, omdat het in de les niet gelukt is. De leerlingen konden nu zelf ervaren hoe het voelt als iets lastig is en het je niet lukt om op tijd klaar te zijn. Daar hebben we ook met elkaar over nagepraat.
Daarna zijn we begonnen met de volgende drie onderdelen:
- Zoek het zelf uit kaart
- Project
- Leren leren (mindmap over de tekst over televisie afmaken)
De leerlingen mochten zelf bepalen wanneer zij wat gingen doen, rekening houdend met de beschikbaarheid van de laptops.
Tussendoor zijn we nog even lekker naar buiten geweest.
Tot slot hebben we nog een spelletje gespeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten