De dagopening ging over "Dromen". In het verhaal vertelden de broers van Jozef wat zij van de dromen van Jozef vonden. Aansluitend hebben we met elkaar gesproken over onze ( toekomst) dromen. Wat is jouw droom? En wat zou je moeten/kunnen doen om je droom waar te maken?
De leerlingen noemden bijvoorbeeld dat ze graag huisarts willen worden of dierenarts en dat ze daarvoor moeten studeren. Dit was een mooi bruggetje naar een groepsgesprek over leren.
Hoe leer jij en welke hulpmiddelen gebruik je? Een aantal leerlingen kan nog steeds volstaan met het doorkijken. Andere leerlingen hebben al een manier gevonden die voor hun werkt. Zo gebruiken veel leerlingen WRTS en woordkaartjes. Ook mindmappen en tekeningen maken bij een tekst werd genoemd. Veel leerlingen vinden het prettig om overhoord te worden. Sommigen laten zich vooraf overhoren zodat ze weten welke onderdelen ze nog moeten oefenen. Andere leerlingen laten zich na het leren overhoren. Hierdoor weten ze of ze het goed genoeg hebben geleerd.
In de plusklas hebben we de afgelopen tijd ook aandacht besteed aan de verschillende manieren van leren. Er is geoefend met het maken van een mindmap, studiekaarten, samenvattingen en flitskaartjes. We hebben ook gesproken over het belang van een overzichtelijke werkplek en het ordenen van je school materialen.
Vandaag kregen de leerlingen de opdracht om een creatieve manier te bedenken om de Griekse goden te leren. Door bij het leren te bewegen kun je nog beter leren. De leerlingen vonden het erg leuk om zo'n creatieve manier te bedenken en uit te proberen.
Naast deze opdracht werd er ook gewerkt aan het aanvullen van getallenreeksen en aan de brochure en de Zoek Het Zelf Uit Kaart.
Na deze drie onderdelen van het circuit was Tessa aan de beurt voor haar presentatie over vlinders.
Omdat we veel aandacht hadden besteed aan het onderwerp leren, was er niet veel tijd meer voor het project. Het laatste half uur konden de leerlingen verder werken aan de opdrachten over insecten.
Het was weer een gezellige en leerzame plusklas ochtend.
spellen tijdens de inloop
getallenreeksen aanvullen
Insecten ABC laten horen
Leren leren: Griekse goden leren met bewegen
Presenteren
Werken aan het project
Geen opmerkingen:
Een reactie posten