Hierna was het tijd voor de dagopening. Elijah las het verhaal over Naomi die terugkeert naar haar eigen land nadat zowel haar man als haar twee zonen gestorven waren. Naomi wil eigenlijk niet dat haar schoondochters met haar mee teruggaan. Ze weet namelijk hoe moeilijk het is om als vreemdeling overeind te blijven. Na veel aandringen van Naomi besluit Orpa op het laatste moment om toch terug te keren. Ruth gaat wel mee met Naomi. Ze weet dat het moeilijk wordt maar het verbreken van de hechte band met Naomi zou nog veel moeilijker zijn.
Vandaag hadden we weer een drietal opdrachten in het circuit. De leerlingen die nog niet zover waren met hun presentatie kregen wat extra tijd achter de laptops. De andere leerlingen gingen aan de slag met een nieuwe puzzel, een Kakuro of verdiepten zich in een spel. Er kon gekozen worden voor schaken, schaken met 3 spelers, Archipel of Genius.
Het was de bedoeling dat de leerlingen een nieuw spel gingen leren.
Een aantal leerlingen kregen schaakles van een gevorderde leerling. Gevorderde schakers leerden schaken met 3 spelers en andere leerlingen leerden het spel Genius of Archipel.
Na de pauze hielden Jill Rose en Lars hun presentatie. Jill Rose vertelde veel interessants over honden en had er een zelf gefilmde documentaire over haar eigen hond in verwerkt. Lars wist veel te vertellen over het onderwerp kleur. Helaas was er iets mis gegaan bij het opslaan waardoor we maar een deel van de Power Point konden zien. Volgende week maakt Lars dat weer in orde en kunnen we ook de rest zien.
Als laatste onderdeel stond een mini project op het programma.
Na een korte inleiding over de Griekse mythologie deden we eerst een Energizer; een Gordiaanse knoop ontwarren.
Daarna vertelde de juf de mythe over de doos van Pandora en keken we naar twee filmpjes hierover.
Vervolgens hoorden de leerlingen wat de ontwerp vraag was: Hoe kun je erachter komen wat in de doos zit zonder deze open te maken?
Tijdens deze les werkten de leerlingen aan de vaardigheid "Denk alle kanten op".
In teams van drie of vier leerlingen moesten er zoveel mogelijk originele oplossingen bedacht worden. Dit deden we met de techniek Brainwriting. Elke leerling tekende twee ideeën op zijn of haar blad. Daarna werd het blad doorgeschoven naar een andere leerling die ook weer een nieuw idee erbij tekende. De leerlingen mochten inspiratiekaarten gebruiken voor inspiratie. Dit doorschuiven herhaalden we een aantal keer zodat iedereen uiteindelijk een vol blad met ideeën had.
De teams kregen hierna even de tijd om een keuze te maken uit alle ideeën. Hun origineelste en beste oplossing moest daarna uitgewerkt worden in een nieuwe versie van het verhaal, in de vorm van een strip verhaal. De leerlingen waren er aan het eind van de les verbaasd over hoeveel ideeën ze hadden bedacht met elkaar. Dat hadden ze niet verwacht.
Volgende week maken we de stripverhalen af.
We sloten de ochtend af met een gebed en wensten elkaar een fijne middag!
Tot volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten