Ruim op tijd druppelden de leerlingen binnen. Er werd gezellig bijgekletst en alle spullen werden weer netjes klaargezet. Noa en Myrthe werden welkom geheten en direct meegenomen voor een spelletje "Wie ben ik?"
Na een half uur bezig te zijn geweest met de verschillende spellen, startten we met het programma.
Tijdens de dagopening las de juf een gedicht voor over de ideale school. Dit gedicht hoorde bij het eerste thema uit Oase: "Daar steek je wat van op!"
Vanmorgen gingen we, voordat we aan het circuit begonnen, eerst originele vragen bedenken die je aan een andere leerling wil stellen. Het viel echt nog niet mee om goede en originele vragen te bedenken maar uiteindelijk had iedereen iets bedacht. Tijdens de vragenronde aan elkaar werden moeilijke, mooie, originele en grappige vragen gesteld. In het antwoord moest een deel van de vraag verwerkt worden.
Vervolgens gingen we aan de slag met een nieuwe debatoefening; de trouble speech. We keken naar een filmpje met uitleg en tips. De leerlingen maakten aantekeningen die zij bij de oefening konden gebruiken. Het maken van aantekeningen is een vaardigheid die regelmatig geoefend wordt in de plusklas.
Tijdens het circuit moesten de leerlingen met behulp van een stappenplan een overtuigende trouble speech schrijven. De circuitopdrachten waren:
- Zoek Het Zelf Uit Kaart
- Puzzelen: Tectonic
- Brandje blussen; een oefening in het schrijven van een trouble speech
Na de pauze vierden we ook de verjaardagen van Dylan en Tessa. De traktaties smaakten prima!
Als laatste gingen de leerlingen in drie groepen hun speech houden. De toehoorders, die overtuigd moesten worden, gaven na de speech tips en tops en een aantal punten. De winnaar van elke groep staat volgende week in de finale ronde. Helaas hadden we daar vandaag geen tijd meer voor.
Met elkaar werden de tafels en stoelen opgeruimd en sloten we de ochtend af met een dankgebed.
Tot volgende week!
Woensdag 2 oktober gaan we naar Kinepolis in Dordrecht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten