De dagopening ging vandaag over het thema "groeien". Lydia las het verhaal "Nog even niet". Het ging over de jonge koning Saul die zich ontpopt als een echte leider.
Na de dagopening gingen de leerlingen zich voorbereiden op het debat. Allereerst werd de stelling van deze dag gekozen. De meerderheid van de leerlingen koos de stelling "Bij mooi weer moeten scholen huiswerkvrij zijn". Hierna legde de juf uit hoe je met behulp van het AUB schema een argument sterk kunt maken.
A= argument
U- uitleg
B= bijvoorbeeld
De kinderen moesten vervolgens minimaal drie argumenten "voor" en drie argumenten "tegen" uit gaan werken. Daarna werd bepaald wie de voor- en tegenstanders zouden worden en welke leerlingen in de jury zouden komen. Nadat ook het openingsbetoog was voorbereid, kon het debat gaan beginnen. In het begin verliep het debat wat stroef maar al snel werd er flink gedebatteerd.
Aan het eind van het debat maakte de jury bekend wie het debat gewonnen had.
Hierna vierden we de verjaardag van Fedde. Hij is vandaag 11 jaar geworden. Fedde trakteerde op heerlijke taart. Toen de taart op was, was het tijd om naar buiten te gaan. Ook vandaag deden bijna alle leerlingen mee met een partijtje voetbal.
Elke woensdagochtend mogen twee leerlingen een Energizer voorbereiden. Ze kiezen zelf een spel uit, bereiden het voor, leggen het spel uit aan de groep en moeten vervolgens het spel leiden. Vandaag hadden Ruth en Lydia het spel "Stalen gezichten" voorbereid. Een leuke opdracht waarbij we erg gelachen hebben.
Het laatste deel van de ochtend werkten we aan het project. Elke groep startte met een werkbespreking en daarna ging iedereen snel aan de slag met de verschillende opdrachten.
Elke groep moet acht verschillende opdrachten uitwerken.
Opdrachten bij het project "wereldsteden in Europa"
Bezienswaardigheden
1. Maak
studiekaarten over minimaal 5 bezienswaardigheden. Schrijf/type op de voorkant
van het studiekaartje de naam van de bezienswaardigheid met een plaatje of een
tekening en op de achterkant een korte omschrijving van wat de
bezienswaardigheid inhoudt.
2. Kies 1
bezienswaardigheid uit. Wat zou jij aan deze bezienswaardigheid veranderen/
verbeteren? Maak er een tekening of een maquette van. Leg uit waarom jij voor
deze verbetering hebt gekozen ( geef goede argumenten)
Restaurant
Bij een van de bezienswaardigheden wordt een restaurant
geopend.
3. Kies
een bezienswaardigheid en bedenk een naam en logo voor dit restaurant.
4. Bedenk
en maak een menukaart voor dit restaurant.
Geef de gerechten een passende naam en maak een korte omschrijving
van het gerecht.
5. Een
van de gerechten is een gerechtje wat past bij een high tea. Dit gerechtje moet
jouw groepje maken voor de high tea op 20 februari.
Geschiedenis
6. Maak
een tijdlijn van de geschiedenis van de stad.
Wat was de meest ingrijpende gebeurtenis voor de stad? Leg
uit waarom jij dat vindt.
Vergelijken
7. Vergelijk
2 Europese wereldsteden met elkaar.
Maak een vergelijking tussen een wereldstad in Noord-Europa
en Zuid-Europa of een vergelijking tussen een wereldstad in Oost en -West
Europa. Noteer minimaal acht overeenkomsten en verschillen. Ga in elk geval in
op het klimaat van het land van de stad, de activiteiten / bezienswaardigheden,
de manieren van vervoer in de stad en het eten. Maak een Venn diagram. Welke
stad zou jij aan een ander aanbevelen om te gaan bezoeken en waarom?
Onderzoeken
8. Onderzoek
in jouw eigen klas, buurt, familie welke Europese wereldsteden de mensen
bezocht hebben. Verwerk de resultaten in een grafiek.
Wat hebben ze uit die
stad meegenomen naar Nederland ? (souvenirs/dingen/materialen, eten/drinken,
gebruikNa het opruimen van de tafels, sloten we de ochtend af met een dankgebed.
Volgende week gaan we naar "De Heeren van Slijdregt".
De jury maakt de winnaar bekend
"Stalen gezichten"
werken aan het project
Geen opmerkingen:
Een reactie posten