Myrthe was aan de beurt om het verhaal uit Oase te lezen. Deze keer ging het over: Snap je wat je leest? . Het verhaal ging over een hoge financiële ambtenaar die als souvenir een boekrol heeft gekocht. Hij leest hardop maar aan zijn stem is te horen dat hij niet begrijpt wat hij leest. Hij krijgt hulp van Filippus. Die legt uit dat het verhaal over Jezus gaat die zich niet verweerde toen hij gevangen genomen werd. Nu begrijpt de man de tekst veel beter. En hij snapt hem zelfs zo goed dat hij gedoopt wil worden.
Na de dagopening deden we een opdracht om het woord van de dag te vinden. De leerlingen kregen blaadjes met een aantal letters erop en moesten met deze letters het goede woord maken. Daarna moesten ze de definitie opzoeken van het woord en er voorbeelden bij zoeken. Het groepje van Siebe, Ruth, Jochem en Jill Rose hadden als eerste het woord gevonden. Na 2 tips wisten ook de andere groepjes het woord. Het woord van de dag was: innovatie. Nadat we de definitie en de voorbeelden hadden besproken, keken we naar een filmpje van het Ondernemersplein over een mevrouw die naar aanleiding van een probleem een creatief idee had gekregen en dit had uitgewerkt tot een innovatief product dat nu in 38 landen wordt verkocht. Hierna gingen de leerlingen zelf aan de slag om creatieve ideeën te bedenken en uit te werken. Ze moesten nieuwe toepassingen bedenken van een knijper en dit uitwerken tot een innovatief product. Dit was een van de opdrachten van het circuit.
Tussendoor gingen we buiten voetballen, kletsen en verstoppertje spelen.
De creatieve denkopdracht kostte de kinderen best veel moeite maar na een paar tips ontstonden er steeds meer goede ideeën.
We sloten het circuit af met het presenteren van de innovatieve producten. Tijdens het presenteren was heel duidelijk te zien met hoeveel enthousiasme de kinderen aan de opdracht hadden gewerkt en ook hoeveel moeite ze er voor hadden moeten doen. Ze waren stuk voor stuk trots op hun eigen inzet en op het resultaat. Myrthe had een knijper jurk bedacht die al snel een hele kledinglijn werd met accessoires, Tim had een goedwerkende viltstifthouder gemaakt en Lars een knijper puntenslijper. Ruth had een knijper stoel ontworpen en Siebe had knijpers met zonnepanelen bedacht die stroom op kunnen wekken om een propeller in beweging te krijgen om zo de was te drogen. En zo waren er nog veel meer creatieve ideeën.
Aan het eind van de ochtend werkten de groepjes aan het project. Er werd informatie verzameld, een plan gemaakt, de taken werden verdeeld en er werd een planning gemaakt. En voor we het wisten, was het tijd om op te ruimen. Na het dankgebed ging iedereen vrolijk naar huis.Tot volgende week!
leerspelletjes tijdens de inloop
puzzelen om het woord van de dag te vinden
de definitie opzoeken
mindmap afmaken
creatieve denkopdracht met een knijper
Trots op inzet en resultaat
werken aan het project
Geen opmerkingen:
Een reactie posten