Roos, Charissa, Menno en Shanon hadden sinds lange tijd het spel Set weer eens gepakt. Een aantal kinderen had dit spel nog niet eerder gespeeld en daarom gaven Roos, Charissa, Menno en Shanon een demonstratie en legden het spel ook gelijk uit. Set wordt als volgt gespeeld: Er liggen 12 kaarten met gekleurde symbolen op tafel. De symbolen hebben vier eigenschappen in drie variaties: een kleur, een hoeveelheid, een vulling en een vorm. Alle spelers zoeken nu tegelijkertijd naar een set. Een set bestaat uit drie kaarten, waarvan de variatie van de eigenschappen volledig gelijk is of helemaal verschillend. Als je een set ziet, roep je "SET!". Het spel stopt even en je laat zien welke drie kaarten volgens jou een set vormen. Heb je gelijk, dan mag je de kaarten houden. Zo niet, dan leg je ze weer terug en mag je pas weer meedoen nadat een andere speler een correcte set heeft gevonden. Na het pakken van een set worden de kaarten op tafel weer aangevuld. Wie heeft aan het einde van het spel de meeste kaarten?
Na de inloop las Lydia het verhaal "Nieuwe toekomst" uit Oase. Naomi had een heel moeilijke tijd gehad nadat haar man en zoons waren overleden. Nu haar schoondochter met Boaz is getrouwd en haar kleinzoon Obed is geboren, lijkt het toch allemaal goed te komen.
Voordat we aan de onderdelen van het circuit begonnen, speelden we het spel "Lekker in je vel".
Alle kinderen kregen een kaartje met daarop een gevoel, de uitleg van het gevoel en twee bij behorende vragen. In steeds wisselende tweetallen gingen de kinderen met elkaar in gesprek over het het gevoel op het kaartje. Daarna kregen ze een nieuw kaartje. Het doel van dit spel is het uitbreiden van de gevoelswoordenschat waardoor je je gevoelens beter kunt verwoorden. Alle leerlingen vonden dit een fijn spel.
De drie onderdelen van het circuit waren deze ochtend:
- mindmap deel 1 over het menselijk lichaam
- puzzel: meesterproef Sudokuwiel
- Zoek het zelf uit kaart.
Aan het eind van de ochtend werkten alle groepjes weer aan het project. Het is mooi om te zien welke verschillende vormen van presenteren zijn gekozen. Ezra was vandaag de enige die de extra "Reuzensprong" puzzel had opgelost. Hij liet ons zien hoe hij aan het goede antwoord was gekomen.
Elke plusklasochtend sluiten we af met een evaluatie rondje; Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat zou je volgende keer anders doen? Deze keer gaven de leerlingen aan vooral veel geleerd te hebben van het "Lekker in je vel spel". Na het gebed zeiden we elkaar gedag en begon de vrije woensdagmiddag. Tot volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten