Nadat de spelletjes opgeruimd waren, las Menno het verhaal uit Oase voor. Deze keer ging het over bouwstenen. Rachab was de enige die de val van Jericho had overleefd doordat zij de mannen van Jozua had geholpen. Haar oude leven is afgelopen maar ze vindt een nieuwe plek, nieuwe mensen die van haar houden en met wie ze verder kan leven. Rachab is een bouwsteen in het verhaal van God.
Na de dagopening gingen we het met elkaar hebben over het Voortgezet Onderwijs. De overstap naar het VO is een belangrijke en vaak spannende stap.
De juf legde aan de kinderen uit hoe het VO is opgebouwd; welke verschillende soorten onderwijs zijn er, welke scholen bieden dat in de omgeving aan, welke extra's kun je op verschillende scholen kiezen en naar welke vervolgstudie kun je na het VO? Ook het belang van het bezoeken van open dagen en meeloop middagen kwam aan de orde.
Hierna gingen we aan de slag met de onderdelen van het circuit.
- leren leren: markeren met inhoudsvragen ( tekst over de Watersnoodramp)
- zoekopdracht als voorbereiding op het bezoek aan Bakker Sliedrecht: energie/ brandstof besparende methodes voor grote schepen
- rekenpuzzel.
Ondertussen had Menno de beamer klaargezet en konden we verdergaan met het project Natuurgeweld. We keken naar een filmpje over vulkanen.
Vandaag moesten de groepjes hun Hogere Orde Denkvraag kiezen en daarbij een aantal deelvragen bedenken. Vooral het bedenken van goede deelvragen kostte veel denkwerk. Wat moet je eerst weten voordat je aan de slag kunt met de Hogere Orde Denkvraag. Aan het eind van de ochtend had elke groep in ieder geval minstens drie deelvragen bedacht.
Het opruimen van de tafels verliep ook nu weer soepel. Hierna hadden we nog even tijd om te bespreken wat de leerlingen vandaag hadden geleerd. De meeste leerlingen gaven aan het meeste te hebben geleerd over het VO en van de opdracht markeren met inhoudsvragen. Na het gebed ging iedereen weer vrolijk naar huis. Tot volgende week! Dan gaan we op bezoek bij Bakker Sliedrecht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten