Deze keer stopten we iets eerder met de spellen vanwege de SlimmerIQuiz.
Sara las eerst het verhaal uit Oase voor. Het verhaal hoorde bij het thema "onweestaanbaar". Je weet dat iets niet goed voor je is. Maar je wordt er zo gelukkig van.... Er is zoveel waar mensen als een blok voor vallen......chocola, drank, drugs, pesten. Ze kunnen het niet laten. Niet willen-toch doen......dat is het probleem van onweerstaanbaar. Het verhaal ging over Jezus die al 40 dagen en nachten in de woestijn is . Hij is er op zoek naar God en naar zichzelf en vraagt zich wat hij wil doen met zijn macht? Voor zichzelf gebruiken? Is dat wat hij wil doen met zijn macht? Na het verhaal spraken we over keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen. Allemaal zaken die ook in de plusklas aan de orde komen. Welke keuzes maak je? Wat zijn de gevolgen van die keuzes? Welke verantwoordelijkheden neem je?
En toen was het tijd voor de klassenronde van de SlimmerIQuiz!
Kijk voor meer informatie over de SlimmerIQuiz op: www.slimmeriquiz.nl
Volgende week gaan we bespreken welke leerlingen doorgaan naar de Scholenstrijd op 8 november.
Sophie had het boek "Ben jij een cheetah?" meegebracht. Na de pauze hebben we hier een stuk uit gelezen en hebben we met elkaar gepraat over uitdaging en je vervelen. Deze metafoor hebben we al eerder behandeld in de plusklas. Ook al krijgen de kinderen een compact leerstofprogramma aangeboden met extra verdieping en verbreding toch geven een aantal leerlingen aan zich nog regelmatig op school te vervelen. Ze voelen zich dan zoals Tristan de cheetah, die zijn eten in hapklare brokken krijgt en er geen moeite voor hoeft te doen. Hij verveelt zich, voelt zich eenzaam, wordt lui en twijfelt aan zijn capaciteiten.
Vanwege de tijd mochten de kinderen een keuze maken uit de onderdelen van het circuit. Ze konden kiezen uit het maken van een Zoek het zelf uit kaart, een breinbreker of het leren spelen van een nog onbekend spel; Genial of Archipel. Bij Genial moet je zoveel mogelijk punten verdienen door stenen met dezelfde kleur aan elkaar te verbinden. Archipel is een cooperatief strategie spel.
Hierna hebben de kinderen nog bijna een uur aan hun project gewerkt. Sommige groepjes zijn al heel ver en zijn al bezig met het maken van hun presentatie, bij andere groepjes moet nog wel iets meer gebeuren. Volgende week is de laatste keer dat er aan het project gewerkt kan worden.
Ook deze keer verliep het opruimen vlotjes. Tot slot mochten Lisa en Shanon de breinbreker uitleggen. De eerste konden ze prima uitleggen maar helaas stond er een fout in het antwoordenblad bij de tweede opgave. Met elkaar hebben we geprobeerd om toch achter het goede antwoord te komen......helaas is dat nog niet gelukt. Na het dan gebed gingen we allemaal vrolijk weer naar huis. Tot volgende week. Denk aan het meenemen van een horloge voor de opdracht van Lisa en Sophie.
Ezra en Shanon leggen de oefenopgaven van de SlimmerIQuiz uit
SlimmeriQuiz
nadenken over de breinbreker
pauze
de metafoor van de cheetah
Zoek het zelf uit kaart
Het spel Archipel ontdekken
Het spel Genial spelen
werken aan het project
Geen opmerkingen:
Een reactie posten