Zoals elke plusklas ochtend gingen de kinderen snel aan het werk met de spellen. Er werd fanatiek gespeeld. Om kwart voor negen hadden de kinderen, zoals afgesproken, de laptops klaargezet en de beamer aangesloten.
Tamar was aan de beurt om het verhaal uit Oase te lezen. Het verhaal ging over Gideon die met een klein legertje, zonder vechten, het enorme leger van de Midjanieten versloeg. Een verhaal over groot vertrouwen en heldhaftig leiderschap. We spraken met elkaar over leiderschap. Wat maakt iemand een goede leider? Al gauw ging het gesprek over de huidige wereldleiders en de situatie in de wereld.
Na het gebed bespraken we het programma.
Ook bekeken we het POP blad met het leerdoel voor de komende periode en gaven de kinderen aan hoe ze hier vandaag aan wilden werken.
Vandaag was er veel tijd voor de afronding van het project.
Deze keer werkten we dan ook niet aan de drie onderdelen van het circuit maar gingen we verder met de voorbereiding van het debat. We bespraken de opzet van een debat en keken naar twee filmpjes van een aanvoerdersspeech.. Hierna gaven de kinderen aan hoe zij denken dat een betoog wordt opgebouwd. We stelden vast dat elke speech een kop, romp, staart structuur had. In de kop werd gestart met een aandachttrekker waarna de stelling nog een keer werd genoemd en de argumenten werden aangekondigd. In de romp werden de argumenten uitgewerkt en werden er voorbeelden gegeven. De staart van de speech bestond uit een samenvatting, de stelling en een uitsmijter.
Hierna hoorden de kinderen in welke groep ze zijn ingedeeld; voorstanders, tegenstanders of jury.
De voor- en tegenstanders gingen hun argumenten verder uitwerken en begonnen aan een opzet voor de openingsspeech. De jury besprak waar ze op gaan letten bij de beoordeling.
Het was mooi om te zien hoe enthousiast de kinderen in hun groep aan het vergaderen waren.
En dan was het projecttijd. Er werd keihard gewerkt aan de presentatie van het hotel. Roos, Amirtha en Shanon oefenden een toneelstukje over het inchecken in hun hotel. En de juf kreeg ook een rol in het toneelstukje.
Tussendoor gingen we lekker buiten spelen. Ook nu weer verstoppertje!
Aan het eind van de ochtend presenteerden Maarten, Tamar en Roos hun Zoek Het Zelf Uit Kaart of hun eigen onderwerp. Maarten vergeleek Rotterdam en Amsterdam met elkaar, Tamar had als onderwerp" Welke school kies je?" en Roos vertelde over ADHD. Vooraf hadden de kinderen aangegeven waar ze feedback op wilden.
Ook deze keer ging het opruimen van de tafels weer heel snel. We sloten de ochtend af met gebed en wensten elkaar een fijne middag.
argumenten uitwerken
vergaderen
aan het project werken
verstoppertje spelen
presenteren
toneelstuk : 10* hotel voor kinderen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten