De dagopening ging dit keer over wonderen. In het stukje werd verteld dat de mensen gehoord hadden dat Jezus iemand had genezen die geestelijk in de war was. Door dit verhaal werden de mensen uit die tijd nieuwsgierig naar Jezus en gingen zij met hun zieken naar Hem toe. Wij hebben gepraat over wat in deze tijd een wonder zou zijn en kwamen op een geneesmiddel dat alle kankercellen kan uitroeien. Dat zouden wij een wonder vinden.
Na de dagopening hebben we nog een paar rekenraadsels opgelost:
Maak het getal 60 met de volgende vier getallen: 1, 3, 5, 8. Je mag delen, optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.
Vier jongens staan bij de AH om voetbalplaatjes te verzamelen. Aan het einde van de middag hebben ze samen 17 pakjes. Iedereen heeft een ander aantal pakjes, maar heeft er in ieder geval minstens 2. Hoeveel pakjes kunnen de vier jongens hebben (meerdere mogelijkheden)?
De drie onderdelen van deze morgen: Logikwis puzzel, Zoek Het Zelf Uit Kaart en bij Leren Leren een begrijpend leesles over geld. De leerlingen gingen hard aan de slag. De presentatie van de ZHZUK krijgen inmiddels steeds meer vorm. Leerlingen leren veel met en van elkaar.
De Logikwis was dit keer wat moeilijker dan anders. Leerlingen raken soms gefrustreerd en willen stoppen. Ook dit is een leermoment. Als alles niet vanzelf gaat moet je doorzetten!
In de pauze konden we genieten van het mooie weer. Er werd gevoetbald, op doel geschoten en met een balletje in een fietsmand gemikt. Kortom, iedereen was lekker bezig.
Het project: "Een land van mij erbij" begint steeds meer vorm te krijgen. Het werelddeel (nog steeds zonder naam) is ingedeeld in landen. Met elkaar zijn afspraken gemaakt over de infrastructuur. Spoorwegen kunnen natuurlijk niet zomaar stoppen aan de landsgrenzen. Met elkaar overleggen en kijken wat de buurlanden willen en waar je bij elkaar aan kunt sluiten is één van de zaken die vandaag aan de orde kwam. Zo werden er afspraken gemaakt over eilanden die bepaalde landen in een zee wilden creëren.
Ook moet bij iedere landkaart een legenda getekend worden, zodat duidelijk is wat de betekenis is van de diverse kleuren en tekens.
Tot slot op verzoek van de leerlingen nog een paar extra raadsels:
LEEFTIJDEN:
* Vader is 3 keer zo oud als zijn dochter.
Kan hij over 10 jaar twee keer zo oud zijn als zijn dochter?
* Vader is 3 keer zo oud als zijn dochter.
Kan hij over 5 jaar twee keer zo oud zijn als zij is?
MAAK 50:
Gebruik de volgende vier getallen allemaal precies één keer: 1 , 2 , 6 , 7
Je mag optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
MAAK 51:
Gebruik de volgende vier getallen allemaal precies één keer: 1 , 2 , 6 , 7
Je mag optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten